Recensie Disney+-serie 'Santa Evita'

Recensie Disney+-serie 'Santa Evita'

Hoe het lijk van Evita Perón werd gebruikt als politiek machtsmiddel.

Regie: Rodrigo Garcia, Alejandro Maci | Cast: Natalia Oreiro (Eva Perón), Diego Velázquez (Mariano Vázquez), Francesc Orella (Dr. Pedro Ara), Diego Cremonesi (Arancibia), Darí­o Grandinetti (Juan Domingo Perón), e.a. | Aantal afleveringen: 7 | Speelduur: 37-48 minuten | Jaar: 2022

Santa Evita, een verfilming van het gelijknamige boek van Tomás Eloy Martinez, vertelt hoe het lichaam van populaire Argentijnse presidentsvrouw Evita Perón nog jarenlang heeft rondgezworven voor het degelijk en definitief werd begraven. Een opmerkelijk verhaal, waarvan lastig kan worden ingeschat hoe het zich vertaalt naar een serie, aangezien het uitgangspunt tamelijk luguber en zombie-achtig klinkt. Maar hoewel wordt aangevangen met een expliciet en huiveringwekkend schouwspel van de balseming van Evita's lichaam, is de serie vooral een gevoelig drama dat inspeelt op zeer menselijke aspecten van overlijden en rouw.

Het loont de moeite om van tevoren even te googelen wie Evita (echte naam: Eva Perón) ook alweer was, behalve dan de vrouw die de basis vormde voor de film met Madonna waarvan alleen de balkonscène met bijbehorend liedje zijn blijven hangen. De grote impact die deze omstreden, mysterieuze vrouw in haar tijd had zal waarschijnlijk alleen echt begrepen kunnen worden door de Argentijnen zelf. Desondanks weet de serie het leed dat de nasleep van Evita's dood teweegbracht, sterk over te brengen.

Na haar overlijden was er een flinke stoet mensen die zich met het lichaam en graf van Evita bemoeiden, geheel tegen haar eigen wensen in. Dit wordt meteen duidelijk in de eerste aflevering, wanneer Evita's moeder aangeeft het lichaam van haar net overleden dochter te willen verzorgen, maar ondanks haar smeekbedes moet toekijken hoe het wordt weggehaald voor een conserverende balseming. De toon voor dit pijnlijke relaas is hiermee goed gezet.

Door de vele intieme handelingen in beeld te brengen die met het lichaam van Evita na haar dood plaatsvonden, wordt goed duidelijk gemaakt hoe zij zelfs na haar dood in allerlei politieke machtsspelletjes gebruikt werd en wat een mensonterende zaak het eigenlijk is als het lichaam van een overleden persoon door allerlei mensen wordt bepoteld. De kijker wordt gedwongen na te denken over zijn eigen dood en het proces dat daaro volgt, wat dit intrigerende verhaal nog tastbaarder maakt.

Wat helaas afleidt van het hoge emotionele gehalte is de veelheid aan personages, die elk hun eigen, vaak onduidelijke relatie met Evita hebben. Ook zijn er de politieke verwikkelingen die voor de kijker die onbekend is met wie Evita was, niet altijd volledig te begrijpen zullen zijn. Dat neemt niet weg dat dit een sterke dramaserie is die goed weet over te brengen hoe vreselijk de schending van iemands levenloze lichaam wel niet is, iets waar veel mensen waarschijnlijk nog nooit over nagedacht hebben. Een zeer originele serie en nog (grotendeels) waargebeurd ook.

★★★☆☆

Santa Evita is te zien bij Disney+.