Recensie Netflix-serie 'Brooklyn Nine-Nine' seizoen 8

Heftige onderwerpen en een waardig einde in dit achtste en laatste seizoen.

Regie: Claire Scanlon, Thembi Banks, Kevin Bray, e.a. | Cast: Andy Samberg (Jake Peralta), Melissa Fumero (Amy Santiago), Stephanie Beatriz (Ross Diaz), Terry Crews (Terry Jeffords), Joe Lo Truglio (Charles Boyle), Andre Braugher (Raymond Holt), e.a. | Aantal afleveringen: 10 | Speelduur: 21-24 minuten | Jaar: 2021

Brooklyn Nine-Nine was zes seizoenen lang ongekend populair toen de komedieserie abrupt werd stopgezet. Fans waren blij verrast toen werd aangekondigd dat de serie door zou gaan, maar met het achtste seizoen is het einde (waarschijnlijk) alsnog daar voor alle hilarische politieagenten van het negenennegentigste district van Brooklyn, New York. Maker Dan Goor kondigde vorig jaar op Twitter aan met het allerlaatste seizoen te willen eindigen in "a blaze of glory", wat hoge verwachtingen schiep. Het slotseizoen pakt echter anders uit dan de meeste fans zullen hebben verwacht.

Hoofdpersoon Jake Peralta is hyper-Amerikaans: hij strooit veelvuldig met termen als 'hella' en 'noice' en verbindt voor zover mogelijk elke zaak die hij krijgt met een populaire Amerikaanse film, meestal Die Hard. Hij is zo'n karikatuur dat het niet irritant maar juist hilarisch is. Dit wordt versterkt door zijn lichte zelfspot en het bewustzijn van zijn gedrag door hemzelf en zijn collega's, wat stuk voor stuk grappige en goed uitgewerkte personages zijn die gespeeld worden door bekwame acteurs.

De makers weten knap gebruik te maken van het psychologische effect van herhaling: een kind is blij wanneer iets door de Teletubbies nog een keer wordt gedaan, maar volwassenen zijn net als kinderen en krijgen dus ook een warm gevoel bij terugkerende personages en verhaallijnen. Brooklyn Nine-Nine maakt hiervan dankbaar gebruik, bijvoorbeeld met de jaarlijkse traditie Halloween Heist en personages als de Pointiac Bandit, op wie fans inmiddels elk jaar weer met smart zitten te wachten.

Toch komen tussen alle humor door soms serieuze onderwerpen aan bod. De plotseling serieuze toon is dan opvallend anders dan het gebruikelijke spervuur aan grappen, maar het is te begrijpen dat in een Amerikaanse politieserie uiteindelijk moet worden gesproken over zaken als etnisch profileren of politiegeweld. Ook seksuele intimidatie en homofobie kwamen de afgelopen seizoenen voorbij, maar altijd kortstondig. Dat is in seizoen acht veranderd.

De serie had al langer een aangenaam diverse cast die voldoende representatie bood. Zo steelt Andre Braugher de show als zwarte homoseksuele man, wiens moeizame weg naar de top binnen de politie veelvuldig genoemd wordt, zowel op humoristische als serieuze wijze. Met Braughers unieke invulling wat betreft bewegen, kijken en praten zet hij een hilarisch en innemend personage neer, dat heel prettig haaks staat op de stereotypering van homoseksuele mannen in het huidige televisielandschap.

Seizoen acht pakt daar goed op door. Er wordt nu niet meer kortstondig, maar uitgebreid verhaald over de huidige maatschappelijke situatie in de Verenigde Staten, waar politiegeweld en zelfs moord zonder gevolgen voor de daders aan de orde van de dag zijn. Vooral de eerste afleveringen gaan bijna in zijn geheel over deze heftige onderwerpen, naast meer intieme verhaallijnen zoals de onverwachtse echtscheiding van een van de personages. Geleidelijk aan wordt er naar een rustig, waardig einde toegewerkt.

Niet onverwachts eindigt het laatste seizoen met de Halloween Heist, maar de toon is eerder emotioneel dan de gebruikelijke overdaad van slapstick, wat goed past bij de rest van het seizoen. 'A blaze of glory' is het einde van Brooklyn Nine-Nine niet, maar het bespreken van heftige, actuele problemen is een dappere keuze voor een komedieserie, vooral een serie die zoveel kijkers trekt. De makers lijken te willen zeggen dat dit geen tijd meer is voor louter komedie. Tijd om de boel flink op te schudden en aan te pakken. "Title of your sex tape," zou Jake Peralta zeggen.

★★★★☆

Brooklyn Nine-Nine is te zien bij Netflix.