Recensie Netflix-serie 'Locke & Key' seizoen 3

Bevat Locke & Key nog steeds de sleutel tot een avond vol kijkplezier?

Regie: Marisol Adler, Guy Ferland, Ed Ornelas, e.a.| Cast: Darbie Stanchfield (Nina Locke), Connor Jessup (Tyler Locke), Emilia Jones (Kinsey Locke), Jackson Robert Scott (Bode Locke), Petrice Jones (Scot Cavendish), e.a. | Aantal afleveringen: 8 | Speelduur: 33-47 minuten | Jaar: 2022

De deur van Keyhouse zwaait voor de derde keer open en verwelkomt iedereen weer in het gelaagde verhaal van de familie Locke. Alsof de in seizoen twee gecreëerde geheugensleutel zich diep in je borst boort komen alle herinneringen weer bovendrijven. De sleutels en hun magische krachten, de demonen die op de sleutels jagen en dan de familie Locke, die door hellevuren heeft moeten gaan om deze demonen op afstand te houden.

Zachte fluisteringen spoken door het gigantische huis. Het onverstaanbare geroezemoes leidt Bode, de jongste van de drie Locke-kinderen, door de lange gangen naar betoverde verstopplekken van nieuwe sleutels. De onweerstaanbare allure van het bezitten van magische krachten zorgt ervoor dat de gevaren die de sleutels met zich mee brengen al snel vergeten zijn. Zelfs Nina, Bodes moeder, voegt zich graag bij dit sleutelclubje en zet op haar beurt de sleutels in om oud verdriet te verwerken.

Eenieder die weleens een fantasyboek heeft opengeslagen, weet dat dit een recept is voor bittere ellende. Magie gebruiken voor eigen belang loopt niet vaak goed af en de Lockes vormen hierop geen uitzondering. Door nieuwsgierigheid het te laten winnen van gezond verstand struikelt de familie een nieuw met demonen overladen avontuur in. Na twee seizoenen vechten tegen demonen en een verleden waarin meerdere mensen in deze strijd hun leven hebben verloren, zou enige voorzichtigheid toch meer in de lijn der verwachting liggen.

De pas ontdekte sleutels openen deuren naar nieuwe verfrissende mogelijkheden, hoewel toch met enige regelmaat de keuzes van de Lockes teleurstellend zijn. Zoals vele series bij een derde seizoen, valt ook Locke & Key ten prooi aan het grote monster van de voorspelbaarheid. En met plaatsvervangende schaamte kijken we toe hoe de kinderen toch alles lijken te moeten oplossen, ondanks dat moeder Nina nu ook het geheim van de sleutels met zich meedraagt.

Terwijl de voorgaande seizoenen elk tien afleveringen telden, moet seizoen drie het doen met een schamele acht. Het is alsof de makers ook niet meer wisten wat ze nog moesten vertellen. De laatste strijd tegen Gideon, een machtige demon die de wereld wil vernietigen, wordt breed uitgemeten in maar liefst vier afleveringen, waardoor weinig ruimte overblijft voor andere intriges. De serie is nog steeds mooi vormgegeven, maar voor een verrassend verhaal ben je bij dit derde seizoen aan het verkeerde adres.

★★★☆☆

Locke & Key is te zien bij Netflix.