Recensie Netflix-serie 'Nada Suspeitos'

Recensie Netflix-serie 'Nada Suspeitos'

Als de drie vrouwen van een criminele rijkaard op zoek gaan naar antwoorden, wordt hij plotseling vermoord.

Regie: César Rodrigues | Cast: Paulo Tiefenthaler (Jorginho), Marcelo Médici (Charles), Gi Uzêda (Yara), Dhu Moraes (Bete), Silvero Pereira (Aquila), Fernanda Paes Leme (Patricia), Romulo Arantes Neto (Maurí­cio), Thati Lopes (Thyellen) e.a. | Aantal afleveringen: 9 | Speelduur: 26-34 minuten | Jaar: 2022

De drie vrouwen van Jorginho Peixoto komen er tijdens een gezamenlijk diner in zijn luxueuze landhuis achter dat zij en hun familieleden door deze Braziliaanse rijkaard zijn gebruikt om zijn geld wit te wassen. Hun beautysalon, liefdadigheidswerk voor de kerk, bankrekeningen in Zwitserland: letterlijk alles heeft hij zich toegeëigend of gebruikt om zijn eigen dubieuze zaakjes te verdoezelen. Wanneer ze op zoek gaan naar antwoorden, wordt de man plots dood gevonden.

In de komische misdaadserie Nada Suspeitos brengt iedere aflevering ons iets dichter bij het antwoord op de vraag wie verantwoordelijk is voor Jorginho's dood. Hierbij komen alle mogelijke opties aan bod. Alle personages hebben namelijk wel iets tegen Jorginho en niemand rouwt om zijn dood. De ietwat onhandige rechercheur Charles probeert de zaak tot op de bodem uit te zoeken, maar steeds wanneer hij denkt op het juiste spoor te zitten, blijkt hij er toch weer naast te zitten. Gelukkig krijgt hij hulp van de jonge Yara, die veel slimmer te blijkt zijn en meer in de gaten heeft.

Hoewel de moord op Jorginho het uitgangspunt is, neemt Nada Suspeitos neemt de misdaad met een korreltje zout en spelen de onderlinge relaties tussen de drie vrouwen en hun familieleden spelen een belangrijkere rol. Leugens, intriges en liefdesaffaires zetten de onderlinge banden onder spanning, resulterend in een humoristisch scenario om van te smullen. Verwacht dus geen diepgaand verhaal of spannende thriller, maar een komische, temperamentvolle serie met goed doordachte humor.

De drie vrouwen zijn totaal verschillende types: een gelovige jonge katholieke, een afro-Amerikaanse bourgondische en een westerse snobistische vrouw, die vooral op zijn geld uit is. Gooi hier een goed gekozen cast en het nodige Braziliaanse temperament bij en je hebt een rijk gemêleerd entourage dat ervoor zorgt dat er altijd wat te beleven is.

Tegen het einde krijgt de serie krijgt een ietwat serieuzere verrassende wending als blijkt wie Jorginho heeft vermoord. Deze wending zie je als kijker zeker niet aankomen, maar is wel zeer geloofwaardig neergezet. En zoals te verwachten valt, wordt nog het een en ander opengelaten, waardoor een vervolg zeker tot de mogelijkheden behoort.

★★★☆☆

Nada Suspeitos is te zien bij Netflix.