Recensie Netflix-serie 'Extraordinary Attorney Woo'

Opmerkelijke serie over lieflijke advocate Woo Young-woo met een autistische stoornis.

Regie: Yu In-sik | Cast: Eun-bin Park (Woo Young-woo), Tae-oh Kang (Lee Joon Ho), Kang Ki-young (Jung Myung Seok), Yoon-kyeong Ha (Choi Soo Yeon), Jeon Bae-soo (Woo Gwan Ho) e.a. | Aantal afleveringen: 16 | Speelduur: 64-83 minuten | Jaar: 2022

Extraordinary Attorney Woo vertelt het verhaal van Woo Young-woo, een jonge vrouw met een stoornis op het autismespectrum die als advocate gaat werken. Haar hoge intelligentie komt daarbij goed van pas, waardoor het woord 'extraordinary' betrekking kan hebben zowel op haar intellectuele vermogen als op haar autismegerelateerde gedrag. Het is echter een gewaagde keuze van de makers om deze eigenschappen te combineren, omdat ze hiermee riskeren bij te dragen aan de vooroordelen over autisme.

De strekking van iemand met autisme die ongewoon intelligent is, klinkt namelijk erg bekend. We kennen het vooral van de film Rain Man, die veel kritiek heeft gekregen voor het creëren van dit vooroordeel. Sindsdien is het woord 'spectrum' gangbaarder, om duidelijk te maken dat er grote verschillen kunnen zijn tussen mensen met deze diagnose, maar helaas laten vooroordelen zich maar moeilijk bevechten.

Dat gezegd hebbende: het komt natuurlijk wel voor dat autisme en hoge intelligentie samengaan. Wat mensen maar moeilijk lijken te begrijpen, is dat het voor iedereen anders is. Laten zien dat het anders kan, dat je ook compleet kunt afwijken van het beeld dat mensen van je hebben "“ omdat je een individu bent en geen diagnose op pootjes "“ kan ertoe leiden dat mensen zich volledig tegen dat vooroordeel keren. Een kafkaësk probleem: het weerleggen van vooroordelen creëert nieuwe vooroordelen. Het probleem is dan ook niet zozeer dat mensen vooroordelen hebben, maar dat ze zich erin vastbijten.

Wie een stoornis, ziekte of handicap heeft "“ in welk spectrum ook "“ weet hoe lastig het is om positieve vooroordelen te weerleggen. Juist mensen met goede bedoelingen zijn moeilijk aanspreekbaar op hun gedrag wanneer ze iemand overmatig bemoedigend en betuttelend benaderen, en reageren algauw verontwaardigd wanneer je ze verbetert. Men verwacht immers algauw de hemel in te worden geprezen voor aandacht voor iemands diagnose en kan dan ook maar moeilijk accepteren dat de aangeboden hulp niet wordt gewaardeerd, ook al is er nooit om hulp gevraagd. Dit is iets wat de personages in Extraordinary Attorney Woo nou juist niet doen.

De mensen in de directe omgeving van Young-woo zijn allemaal behoorlijk begripvol voor haar situatie, op het onrealistische af. Wel zorgt dit voor een liefdevol tintje en laat de serie zien hoe het beter kan. Diverse aspecten van leven met een handicap worden door Young-woo besproken en haar collega's nemen dat zonder al te veel protest aan. Er zijn helaas wel een paar missers, zoals het denigrerende applaus dat de advocate krijgt na het winnen van haar eerste zaak, of het wegwuiven van een vermeende zelfmoordpoging. Deze incidenten zijn opvallend misplaatst als de intentie van de serie maatschappelijke bewustwording is.

Maar over het geheel genomen is Extraordinary Attorney Woo een zeer goed bekijkbare serie. De buitengewone advocate beweegt zich als een soort Amélie Poulain charmant onhandig door een mild overbelicht bij vlagen feeëriek Zuid-Korea. De sprookjesachtige sfeer wordt extra aangezet doordat er te pas en te onpas fraai geanimeerde walvissen door de lucht of regenplassen zwemmen; Young-woo is geobsedeerd door deze dieren en overspoelt anderen graag met feitjes erover. Het toevoegen van walvissen lijkt misschien een vreemde zet, maar is een goede uiting van het lieflijke kinderlijke karakter van Young-woo en geeft haar creatieve manier van denken goed weer.

Een beetje overdadig is de tuttige muziek die soms zodanig aanzwelt dat de serie er wat door soapachtig aanvoelt. In combinatie met de walvisanimatie wordt het dan net te kinderachtig en gaat de serieuze lading van deze advocatenserie met soms heftige inhoud jammerlijk verloren. Maar misschien is de toon met opzet onrealistisch, om duidelijk te maken dat dit geen informatieve serie over autisme is. Wellicht moeten we Extraordinary Attorney Woo vooral zien als een fantasievol drama over een jonge vrouw die heel bijzonder is, en toevallig een stoornis in het autismespectrum heeft.

★★★☆☆

Extraordinairy Attorney Woo is te zien bij Netflix.