Recensie Netflix-serie 'Onder Vuur'

Recensie Netflix-serie 'Onder Vuur'

De brandweerlieden van Post Oosteroever komen zowel tijdens hun werk als in hun privélevens voor de nodige uitdagingen te staan.

Regie: Joost Wynant | Cast: Louis Talpe (Orlando), Lien de Graeve (Dominique), Maarten Ketels (Vincent), Alissa Startor (Nina), Aimé Claeys (Tom), Wouter Bruneel (Boris), Sahin Avci (Gio), Sam Louwyck (Patrick), e.a. | Aantal afleveringen: 10 | Speelduur: 45-53 minuten | Jaar: 2022

Onder Vuur volgt het team van Post Oosteroever, een brandweerpost in Vlaanderen. Het werk komt met de nodige uitdagingen en ook privé hebben de brandweerlieden het stuk voor stuk niet makkelijk. Het zorgt voor een lekkere dramaserie die alle benodigde elementen bevat: spanning, liefde en verdriet komen allemaal aan bod. Hier en daar is zelfs een verrassende plotwisseling te bespeuren, maar helaas is er ook een hoge mate van voorspelbaarheid.

Het korps krijgt het nodige voor zijn kiezen als het voortbestaan van de kazerne in gevaar komt. Er is de beschuldiging van onprofessioneel handelen, er worden collega's geschorst en onderling ontstaan romances en vetes. Bij dat laatste punt steekt al gelijk de voorspelbaarheid de kop op. Als een nieuwe brandweerman in het team komt van een brandweervrouw die net haar relatie heeft beëindigd, kan het niet anders dan dat die twee iets met elkaar krijgen. Jammer dat niet eens geprobeerd wordt hier een verrassende wending aan te gegeven.

Onder Vuur mikt erop een realistische dramaserie te zijn, met personages die voor alledaagse dilemma's komen te staan. Dat komt tot uiting in welbekende ontwikkelingen zoals een liefdesverhaal, het verlies van een dierbare en iemand die mentaal een zware periode meemaakt. Maar zo nu dan gebeuren er dingen die net iets té toevallig zijn, waardoor niet alles even geloofwaardig overkomt.

Terwijl de vraag of de kazerne kan worden behouden als een rode draad door het seizoen loopt, zorgt de aandacht voor de privélevens van de diverse korpsleden voor een fijne afwisseling. Buiten werktijd krijgen ze eveneens te maken met allerhande emoties en persoonlijke worstelingen, al blijken hun privélevens vooral verweven te zijn met hun werk en collega's. Doordat het hoofdpersonage wisselt per aflevering, krijgt iedereen een eigen verhaal en voldoende diepgang. Het acteerwerk is van het niveau dat je van een dergelijke serie kunt verwachten: meer dan prima.

Hoewel het bij de eerste afleveringen nog wat inkomen is, wordt de voorspelbaarheid in de tweede helft van het seizoen een stuk minder, terwijl de spanning juist toeneemt. Daardoor blijkt Onder Vuur toch wel de moeite waard. Zoals te verwachten valt wordt het einde deels open gelaten, wat kansen biedt voor een tweede seizoen. Dit zou weleens een serie kunnen zijn die heel wat seizoenen meegaat.

★★★☆☆

Onder Vuur is te zien bij Netflix.