Recensie Netflix-serie 'Forsvinningen - Lørenskog 31. Oktober 2018'

Had een stuk sterker kunnen zijn als de makers zich hadden gerealiseerd dat dit eigenlijk geen misdaadserie is.

Regie: Gjyljeta Berisha, Erik Skjoldbjærg | Cast: Yngvild Støen Grot (Jorunn), Christian Rubeck (Erlend Moe Riise), Victoria Ose (Alex), Terje Strømdahl (Tom Hagen), e.a. | Aantal afleveringen: 5 | Speelduur: 50-52 minuten | Jaar: 2022

Bij een misdaadzaak komt meer kijken dan alleen de politie. Je hebt bijvoorbeeld journalisten die erover kunnen schrijven en advocaten die op onderzoek gaan om de onschuld van hun cliënt te bewijzen. Forsvinningen - Lørenskog 31. Oktober 2018 neemt dat gegeven en maakt er een dramaserie van. Want als in het echt de zaak nooit is opgelost, kan je weinig anders doen dan kijken naar de mensen die er bij betrokken waren.

Op de datum uit de titel werd de vrouw van een Noorse miljardair gekidnapt. Ze is nooit meer gezien, levend of dood. In de eerste instantie moeten rechercheurs voorzichtig te werk gaan, want de kidnappers zeggen de vrouw te vermoorden als de politie wordt ingelicht. Maar speurwerk is lastig uit te voeren wanneer je het nergens openlijk mag doen. De zaak wordt er niet makkelijker op wanneer de pers er lucht van krijgt. Wat journalisten erover schrijven heeft namelijk invloed op het perspectief van de politie.

In de eerste aflevering ontmoeten we rechercheur Jorunn, die het hoofdpersonage zal zijn. Want ook al ligt iedere aflevering de focus op iemand anders, Jorunn zit er altijd in. Terwijl zij de zaak krijgt toegewezen, zit ze in haar privéleven opgezadeld met een dementerende vader. Maar er is ook nog journalist Erlend, een typische 'redder' die geen rust heeft totdat de dader is opgepakt, die informatie kan bieden die mogelijk van pas komt. Alleen is de blik waarmee hij naar deze zaak kijkt enigszins vervormd door gebeurtenissen uit zijn verleden.

Er zijn meer personages die vaker in beeld komen, maar de rechercheur en de journalist volgen we het meest. In deze zaak zijn ze gevoelig voor invloed van buitenaf, maar oefenen er zelf ook invloed op uit. Vooral Erlend, die op den duur artikelen over de lopende zaak begint te schrijven. Hij denkt dat de miljardair zelf achter de ontvoering zit en dit mogelijke scenario sijpelt door naar het politiebureau en de mening van het volk.

Maar ja, in het echt is deze zaak officieel nooit echt goed opgelost, dus een helder antwoord biedt geeft de serie niet. Er wordt gekeken naar de mensen die zich over deze zaak hebben gebogen, om te zien wat ze toevoegden en hoe hun eigen beeldvorming een onderdeel wordt van hun werk. Een interessante keuze, alhoewel dit de behoefte aan een conclusie niet wegneemt.

Ergens is de serie ook een enorme kritiek op de capabiliteit van de Noorse politie. We zien dat ze hun best doen om sporen te vinden en ze te volgen, maar toch blijft het een onopgeloste zaak en spreken andere personages zich regelmatig uit over de onkunde van de recherche. De makers laten wel zien dat de politiemensen roeien met de riemen die ze hebben, maar het beeld van incompetentie dat anderen hebben wordt niet van een weerwoord voorzien.

Op willekeurige en schaarse momenten verschijnen er in afleveringen korte interviews met mensen, zoals Reddit-gebruikers, die hun mening geven over de zaak. In de een na laatste aflevering komt daar een verklaring voor, maar tot die tijd is het een afleidende stijlbreuk. Als de reden eindelijk bekend is, blijken deze stukjes alsnog weinig toe te voegen.

Forsvinningen - Lørenskog 31. Oktober 2018 is zeker niet saai, maar ook weer niet zo boeiend als hij had kunnen zijn. Af en toe is zijn er stukken die bedoeld zijn als spannend misdaadmoment "“ zoals een voorzichtig geplande arrestatie van een verdachte "“ maar deze allesbehalve. Ze lijken eerder verplichte nummertjes om er toch een misdaadserie van te maken.

Vijf afleveringen lijkt kort, maar aangezien de serie puur draait om wat men deed om de zaak op te lossen (zonder dat dat uiteindelijk gebeurt), volg je voornamelijk personages in hun proces met hier en daar een kijkje in hun privéleven. Maar omdat de makers niet volledig kunnen loskomen van de conventionele Scandinavische misdaadserie, komt het sociaalpsychologische aspect niet volledig tot zijn recht. Dan is 250 minuten kijktijd toch best lang.

★★★☆☆

Forsvinningen - Lørenskog 31. Oktober 2018 is te zien bij Netflix.