Recensie Disney+-serie 'Star Wars: Tales of the Jedi'

De zes korte afleveringen van deze animatieserie zijn vooral een prettig tussendoortje voor de diehardfans.

Regie: Saul Ruiz, Charley Murray, Nathaniel Villanueva | Cast (stemmen): Ashley Eckstein (Ahsoka Tano), Corey Burton (Dooku), Dee Bradley Baker (Captain Rex), Ian McDiarmid (Darth Sidious), Matt Lanter (Anakin Skywalker), e.a. | Aantal afleveringen: 6 | Speelduur: 12-17 minuten | Jaar: 2022

Al in de begindagen van Star Wars breidde George Lucas zijn sterrenstelsel ver ver weg uit met animatieseries over droids en Ewoks. Ruim twee decennia keerde later startte de populaire televisieserie The Clone Wars, die uiteindelijk zeven seizoenen liep. Het zorgde ervoor dat de hoeveelheid geanimeerd Star Wars-materiaal nauwelijks nog bij te houden was.

Overzichtelijker werd het er allemaal niet op, maar Star Wars-fans kwamen ruimschoots aan hun trekken. The Clone Wars werd namelijk opgevolgd door series als Rebels en The Bad Batch. De korte animatieserie Tales of the Jedi is de nieuwste toevoeging, geschreven door Dave Filoni terwijl hij bezig was met The Mandalorian.

Deze miniserie beslaat uit slechts zes afleveringen van gemiddeld een kwartier en speelt zich voor en tijdens de zogenaamde prequeltrilogie. Twee personages staan centraal. We zien enerzijds de geboorte en lotsbestemming als Jedi van Ahsoka Tano (die binnenkort ook haar eigen live-actionserie krijgt), anderzijds is er Count Dooku, die zich niet thuisvoelt bij de Jedi en langzaam overstapt naar de Dark Side.

Filoni's animatietussendoortje bedient zich van dezelfde grafische vormgeving als andere computergeanimeerde Star Wars-series. Het is een look die niet iedereen zal bekoren en die ook nooit echt went. De vormgeving is hoekig en weinig verfijnd. Dit komt zowel tot uiting in de gezichtsuitdrukkingen van de personages als hun houterige animaties. De omgevingen en achtergronden zien er een stuk beter uit. Er zijn momenten waarop je denkt naar een fotorealistische achtergrond te kijken.

Ondanks de aanwezigheid van vele oude bekenden "“ naast voorgenoemden zien we ook personages als Anakin Skywalker, Mace Windu, Yoda, Bail Organa, Obi-Wan Kenobi en Darth Sidious "“ voelen de verhalen als intermezzo's. Daarbij zijn de verhalen rondom Ahsoka het indrukwekkendst, omdat zij de grootste ontwikkeling doormaakt. De openingsaflevering waarin de pasgeboren Ahsoka met haar moeder op jacht gaat en wordt gekidnapt door een sabeltijgerachtig wezen zijn krachtig en aandoenlijk tegelijk. Later zien we haar terug als ze door Jedi Anakin de kneepjes van het vak bijgebracht krijgt.

De missies die Dooku moet uitvoeren en hem uiteindelijk tot het rigoureuze besluit brengen zijn heil in de duisternis te zoeken beklijven een stuk minder. Het is daarnaast ook jammer dat veel originele acteurs hun geanimeerde alter ego's niet opnieuw vertolkten. Tales of the Jedi breidt weliswaar het Star Wars-universum verder uit met oude bekenden, maar ben je ook makkelijk weer vergeten. Een echte must-see is het dus niet.

★★★☆☆

Star Wars: Tales of the Jedi is te zien bij Disney+.