Blu-ray review: 'Fargo' seizoen 1

Blu-ray review: 'Fargo' seizoen 1

Eén van de beste uitgaven die we hebben gerecenseerd.

Cast: Billy Bob Thornton (Lorne Malvo), Allison Tolman (Molly Solverson), Colin Hanks (Gus Grimly), Martin Freeman (Lester Nygaard), Kirsten Dunst (Peggy Blomquist) | Jaren: 2014 - heden | Release: FX/ Netflix

Oorspronkelijk was Fargo een film van de Coen Brothers uit 1996. De zeer positief ontvangen film bood volgens televisiezender FX en het beroemde duo genoeg materiaal voor een serie, gebaseerd daarop. Gevolg: in april 2014 kwam de show op FX en in Nederland op Netflix uit. Nu, een jaar na dato, kan je de serie op Blu-ray en Dvd kopen.

Fargo is voorzien van een nieuwe "echte misdaad" verhaal en nieuwe personages ... het bevat droge humor, moorddadige chaos en "Minnesota nice" van de originele klassieke film. Oscar-winnaar Billy Bob Thornton schittert als Lorne Malvo, een anipulative meester crimineel die het leven van verzekeringsagent Lester Nygaard (Martin Freeman) verandert. Gus Grimly (Colin Hanks) en Molly Solverson (Allison Tolman) zijn de small-town politieagenten die de krachten samen bundelen om Lester's geheimen bloot te leggen.

De duistere komedieserie werd goed ontvangen door critici. Op RottenTomatoes heeft de show een rating van 98 procent op 54 recensies. "Gebaseerd op ge gelijknamige film, komen verder alleen de atmosfeer, stijl en locatie overeen. Fargo presenteert nog gekkere personages en een nieuwe verhaallijn, die vol met donkere humor en vreemde twists zit."

Blu-ray: Fargo seizoen 1 | Duur: 11 uur | Release: mei 2015 | Video: 1080p HD (1.78:1) | Audio: Engels DTS-HD MA 5.1, Frans DTS 5.1 | Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans | Discs: 3 x Blu-Ray | EAN: 8-712626-078142 | Met dank aan: Fox

De Blu-ray uitgave van de serie bestaat uit een dubbeldikke keepcase met daar omheen een kartonnen hoes. Op die hoes zie je voorop de poster van de serie, die een gebreide trui moet voorstellen met in het groot de titel Fargo in het midden. Op de achterkant tref je een synopsis aan, informatie over de extra's en de gebruikelijke technische details. De keepcase heeft een ander ontwerp en toont op voor- en achterkant hoofdrolspelers Billy Bob Thornton en Martin Freeman. In de hoes verder drie schijven en een boekje. In dat boekje zie je op welke schijf welke afleveringen staan en kan je voor de afzonderlijke afleveringen een korte synopsis lezen. Informatie over waar de talrijke extra's zich bevinden tref je helaas niet aan.

Dat gebrek wordt gelukkig geheel goed gemaakt door de beeld- en audiokwaliteit. De beelden zijn perfect: de kleuren komen goed tot hun recht, de huidskleur van personages is realistisch in beeld en het contrast past ook. Verder zijn de details uitzonderlijk helder. Scherpe lijnen en kleine imperfecties op bijvoorbeeld de gezichten van de hoofdrolspelers zijn goed te zien. Verder is de audio ook goed. Er zitten veel opmerkelijke momenten in, waarbij plotseling van een stilte naar een lawaaierige scène overgegaan wordt. Verder komt het dialoog perfect uit de boxen. Dit is op het gebied van geluid en beeld een van de beste uitgaven die we tot nu toe zagen op SerieTotaal.

De extra's is nog wel wat op aan te merken. Die voelen een beetje standaard. Zo tref je audiocommentaren aan en wat verwijderde scènes. Verder drie mini documentaires: Dit is een waargebeurd verhaal (een 28 minuten durende documentaire over de oorsprong van het project), Groeten uit Bemidji (17 minuten over de locaties) en Tinten groen (15 minuten over Lorne Malvo). Ondanks dat de extra's leuk zijn om naar te kijken, hadden we er iets meer van verwacht. Zo is vooral Tinten groen wat vreemd om te kijken, want er wordt wel wat verteld over Lorne, maar echt veel haal je er niet uit.

Toekomstige seizoenen zullen niet dezelfde verhalen volgen als in het eerste. In plaats daarvan is er gekozen voor een aanpak die ook gehanteerd wordt bij series als American Horror Story: elk seizoen vertelt weer een nieuw verhaal. Het verschil met AHS is voor deze serie dat de boel ook een nieuwe cast krijgt. Het tweede seizoen van Fargo heeft rollen voor Patrick Wilson, Ted Danson, Jean Smart, Kirsten Dunst en Jesse Plemons. Centraal staan de gebeurtenissen die in de serie in 1979 in Sioux Falls plaats vonden. Daar werd tijdens het eerste seizoen vaak naar gerefereerd. Naar verwachting gaat de eerste aflevering in de herfst in première.