Recensie Netflix-serie 'Warrior Nun' seizoen 2

De supernon is na lang wachten eindelijk terug en ditmaal gaat alles een tandje sneller dan voorheen.

Regie: Kasia Adamik, Simon Barry, Denis Rovira van Boekholt, e.a. | Cast: Alba Baptista (Ava), Kristina Tonteri-Young (Beatrice), Sylvia De Fanti (Mother Superion), Tristán Ulloa (Vincent), Thekla Reuten (Jillian), Lorena Andrea (Lilith), e.a. | Aantal afleveringen: 8 | Speelduur: 36-52 minuten | Jaar: 2022

Lange tijd was het voortbestaan van Warrior Nun onzeker, maar bijna tweeëneenhalf jaar na het eerste seizoen verschijnen van deze serie dan toch eindelijk nieuwe afleveringen. Beter laat dan nooit, al zorgt dat lange wachten er wel voor dat je inmiddels volledig uit de serie bent. Wie is wie, wat is er allemaal ook alweer gebeurd en waarom boeide me dit? Gelukkig komt alles snel op gang, waardoor je hoe dan ook weer meegaat in het avontuur van de knoknonnen.

Twee maanden na het einde van het eerste seizoen werkt Ava achter een bar in Zwitserland, met alleen zuster Beatrice aan haar zijde. De nepgod Adriel is nu op aarde en heeft inmiddels volgers die zijn woord verspreiden en bezig zijn met tegenstanders uitschakelen. Al gauw komt het team weer bij elkaar "“ althans, wat daar van over is "“ om een plan te bedenken om Adriel uit te schakelen. En ondertussen proberen te overleven.

Het eerste seizoen nam alle tijd om hoofdpersonage Ava haar lot als nieuwe 'warrior nun' te laten aanvaarden. Net wanneer je dacht dat deze uitverkorene met superkrachten haar taak eindelijk serieus nam, nam ze weer de benen en was de rest van het team weer tijd kwijt aan haar opsporen. Het tweede seizoen laat er geen gras over groeien: Ava heeft haar lot volledig geaccepteerd. Ze stoort zich er zelfs aan dat ze zich tijdelijk koest moet houden.

Maar ja, de kwaadaardige volgers van Adriel schieten als paddenstoelen uit de grond, dus er moet worden ingegrepen. Elders in Europa houden moeder Superion en zuster Camilla zich met andere zaken bezig, maar zij komen al snel tot dezelfde conclusie. Vader Vincent zit nog steeds in kamp Adriel en zuster Lilith probeert uit te vogelen wat voor duister wezen zij nu is geworden.

Ook onze eigen Thekla Reuten is weer van de partij als wetenschapper Jillian. Nu zij heeft geleerd dat het door haar gecreëerde portaal bijdroeg aan Adriel in de wereld brengen, helpt ze de nonnen met hun missie. Wie weet krijgt ze zelf ooit toegang tot wat zich aan de andere kant van het portaal bevindt en kan ze daar haar verloren zoontje terugvinden.

Het tweede seizoen biedt verder hetzelfde als het eerste: mooie plaatjes van Europa en vechtscènes. En humor: oprecht goede grappen, maar toch nog lang niet zo veel als je zou verwachten van een serie die Warrior Nun heet. Ter illustratie: Buffy the Vampire Slayer: behield tot de laatste aflevering een vette knipoog, maar was evengoed een serieuze serie. Jammer dus dat de makers van Warrior Nun ervoor hebben gekozen het beestje deze naam te geven, maar er geen lol mee durven te trappen. Vooral als je de strip ziet waar deze serie op is gebaseerd.

Vanaf aflevering vier komt de vaart erin. Alles ontwikkelt zich in een rap tempo en de onthulling van bepaalde mysteries laat nooit lang op zich wachten. Je zou denken dat dit komt doordat de makers door Netflix is verteld dat ze de boel moeten afronden, maar dan komen ineens de laatste vijf minuten van de slotaflevering en krijg je een cliffhanger op je dak. En nee, Netflix heeft nog niet bevestigd of er meer afleveringen zullen komen.

Warrior Nun is een erg vermakelijke serie en beter dan sommige Netflix-series die van de streamingdienst veel meer promotie krijgen. Het is het type serie dat je moet opvallen terwijl je door het aanbod rommelt en dan moet je er ook maar net zin in hebben. Mocht dat zo zijn, dan krijg je een goed eerste seizoen en een nog beter tweede seizoen, waarin de reeds bekende personages zich verder ontwikkelen en het verhaal meer bingewaardig is. Hopelijk zet Netflix Ava niet op non-actief.

★★★★☆

Warrior Nun is te zien bij Netflix.