Recensie Disney+-serie 'Shadow Detective'

Deze druilerige Zuid-Koreaanse politieserie weet de spanning hoog op te voeren.

Regie: Hang Dong-hwa | Cast: Lee Sung-min (Kim Taek-rok), Jin Goo (Kook Jin-han), Kyung Soo-Jin (Lee Sung-a), Lee Hak-Joo (Son Kyung-chang), Lee Yoon-hee (Lee Young-bae), e.a. | Aantal afleveringen: 8 | Speelduur: 56-62 minuten | Jaar: 2022

De uit de gratie gevallen rechercheur Taek-rok is helemaal klaar met zijn werk en kan niet wachten op zijn naderende pensioen. Hij loopt de kantjes er vanaf en werknemer van de maand worden zit er al jaren niet meer in. Maar wanneer Taek-rok ineens contact krijgt met een oude bekende komt zijn leven op zijn kop te staan.

Hij krijgt belletjes van een onbekende die hem waarschuwt voor de tijd die gaat komen. De beller noemt zichzelf zijn vriend, maar wanneer hij Taek-rok met een dreigement de bergen in lokt, vindt de rechercheur daar het levenloze lijf van zijn partner. Hij wordt aangevallen en raakt bewusteloos. Vervolgens schrikt hij wakker in zijn eigen bed en is hij de hoofdverdachte van de moord op zijn partner. Aan hem de taak zijn naam te zuiveren. Dit wordt moeilijker gemaakt door de mysterieuze 'vriend' die Taek-rok onopgeloste zaken uit het verleden laat oplossen.

Shadow Detective vindt het wiel niet opnieuw uit, maar is kundig uitgevoerd. De serie begint luchtig en soms zelfs grappig, maar na de eerste aflevering zit de spanning er al goed in en deze neemt alleen maar toe. Bij de laatste aflevering is het bijna niet meer te houden en worden de emotionele snaren veelvuldig geraakt. Toch is er nog genoeg te vertellen, dus houdt het einde de deur open voor een tweede seizoen dat al in ontwikkeling is.

De thema's van verdriet en vooral spijt zijn door de gehele serie te vinden. Niet alleen Taek-rok, maar ook veel andere personages zijn gebroken zielen. Dit geeft de serie gelaagdheid en het gevoel dat de wereld goed is uitgewerkt en een geschiedenis heeft. Veel personages zijn cynisch en navigeren met een moreel kompas dat niet altijd naar het noorden wijst. Door het vele cynisme dat op de kijker afkomt is de serie bij tijden een zware zit, maar dit doet niets af aan de kwaliteit.

Taek-rok is met zijn vele verschillende kanten duidelijk de ster van de show. Hij is direct lekker chagrijnig en ad rem, maar heeft ook iets sympathieks. Hij is een detective die volledig de zesjescultuur belichaamt en toch gedreven tot de kern. Het is daarom jammer dat er niet meer aandacht is besteed aan hoe hij zo is geworden. Ook zijn er in het begin van de serie momenten die gaan over zijn ouderdom die later min of meer worden vergeten.

Er is weinig gelikts aan Shadow Detective, wat de serie een gevoel van authenticiteit geeft. Constant bedruipt in grijze wolken wordt de kille stad getoond als vergane glorie, waarmee het verhaal en de beelden perfect op elkaar zijn afgestemd. De langzame en melancholisch klinkende muziek draagt daaraan bij en wekt een gevoel van vervreemding op. Echter, niet alles is mooi. Flashbacks bedienen zich soms van dusdanig extreme slow motion dat ze het tempo uit de serie halen.

Morele vraagstukken komen centraal te staan en geven de serie inhoud. Het verhaal is weliswaar niet vernieuwend, maar alle elementen komen zo goed samen dat dit niet uitmaakt. De acteerprestaties zijn enorm goed en geaard in realisme. Het tempo en de spanning zitten goed in het verhaal, al hadden bepaalde aspecten wat meer aandacht mogen krijgen. Een spannende rit die perfect past bij de donkere wintermaanden.

★★★★☆

Shadow Detective is te zien bij Disney+.