Recensie HBO Max-serie 'Rick and Morty' seizoen 6

De rariteit is er na vijf seizoenen wel vanaf, maar de lol zeker niet.

Regie: Kyounghee Lim, Jacob Hair, Douglas Einar Olsen, e.a. | Cast (stemmen): Justin Roiland (Rick, Morty), Chris Parnell (Jerry), Sarah Clarke (Beth), Spencer Grammer (Summer), Peter Dinklage (Chans), Lisa Kudrow (Tyrannosaurus Rex God), Paul Giamatti (Storylord), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 20-22 minuten | Jaar: 2022

Er huist een bepaalde energie in vreemde dingen. Een film of nieuwe serie die duidelijk anders is dan de rest trekt je aandacht. Net als muziek met bizarre klanken of een boek met een ongewoon verhaal. Maar als iets aanhoudt, dan wen je eraan – dan is het niet meer vreemd en heeft het die energie niet meer. Zo is het inmiddels ook met Rick and Morty. Fijn dat de serie dus nooit uitsluitend steunde op anders zijn maar ook op humor. Die zit er bij seizoen zes nog dik in.

Zoals gewoonlijk handelt de eerste aflevering van het seizoen de cliffhanger van het vorige seizoen af en daarna doet zich elke week weer een nieuw conflict voor bij de familie Smith. In de laatste aflevering duikt er dan iets op dat de deur openzet voor het volgende seizoen, en dat is ook hier weer het geval.

Geen vijf sterren voor dit zesde seizoen, want bepaalde dingen kennen we nou wel. Rick and Morty is ook geen serie die voorheen elk jaar een seizoen kreeg, dus sommige zaken zijn een flinke tijd geleden. Wanneer met een klein grapje wordt verwezen naar zo'n detail uit het verleden is het niet altijd makkelijk uit je geheugen op te rakelen wat dat ook alweer was. Er zijn doorgewinterde fans die de serie graag (her)kijken en een zelfvoldaan gevoel krijgen van het begrijpen van alle 'inside jokes', maar het zou jammer zijn als de makers zich op dat groepje gaan richten.

Maar goed, het blijft ook een serie die grotendeels gericht is op kenners van popcultuur van de jaren zeventig tot nu (maar vooral de eighties en nineties). Niet per se specifieke verwijzingen, maar meer de algemene kenmerken uit bepaalde types films, series en liedjes. Als je die niet kent valt er weinig te lachen, maar dan ben je waarschijnlijk bij het eerste seizoen al afgehaakt.

Ben je blijven hangen tot dit seizoen? Dan kan je rekenen op afleveringen van wisselend niveau, maar nooit ondermaats. Er is bijvoorbeeld een aflevering waarin er gelukskoekjes zijn met voorspellingen die allemaal uitkomen, een aflevering waarin het gezin zijn dagelijkse klusjes overlaat aan de alter ego's dat 's nachts het bewustzijn overnemen en een aflevering waarin Rick het opneemt tegen die sporadisch opduikende figuren die om voor hem onbekende reden het op hem gemunt hebben.

De meest meta-aflevering is die met letterlijk 'meta' in de titel, waarin het duo te maken krijgt met onder andere Previous Leon, Flash Back en Miss Lead. Morty heeft geen idee waar Rick het over heeft, maar de briljante wetenschapper spreekt letterlijk uit dat ze in een serie zitten die over hen gaat. Verder is het een grappig plotje waarin bekende scenario-elementen personages zijn en op hun eigen manier het verhaal beïnvloeden.

Kortom: het zijn weer over-the-top sciencefictionperikelen in hoog tempo, volgestouwd met komische opmerkingen. Precies wat je gewend bent van Rick and Morty, precies wat je verwacht. De makers hebben aangegeven elk jaar een nieuw seizoen te willen aanbieden. Met deze zesde reeks hebben ze de belofte waargemaakt en de haast is niet ten koste gegaan van de kwaliteit. Als je mij zou vragen of ik alvast uitkijk naar de volgende kan ik alleen maar zeggen: "You son of a bitch. I'm in."

★★★★☆

Rick and Morty is te zien bij HBO Max.