Recensie Disney+-serie 'The Santa Clauses'

Het klassieke Amerikaanse kerstverhaal krijgt een moderne wending, maar het is maar de vraag of dit nou zo'n goede zet is.

Regie: Katie Locke O'Brien, Charles Randolph-Wright, Jason Winer | Cast: Tim Allen (Scott Calvin), Elizabeth Mitchell (Carol Calcin), Austin Kane (Cal), Elizabeth Allen-Dick (Sandra), Matilda Lawler (Betty), Devin Bright (Noel), Rupali Redd (Grace), Kal Penn (Simon Choksi), e.a. | Aantal afleveringen: 6 | Speelduur: 31-36 minuten | Jaar: 2022

Het klassieke Amerikaanse kerstverhaal krijgt een moderne wending in de nieuwe serie The Santa Clauses. De Noordpool, rendieren, elfen en een magisch winterwonderland staan natuurlijk centraal en lijken in eerste instantie voor het ultieme kerstgevoel te zorgen. Maar als de huidige kerstman zijn magie lijkt te verliezen, vinden de elfen het tijd dat Scott Calvin met pensioen gaat. De zoektocht naar zijn opvolger blijkt echter geen eenvoudige opgave. Uiteindelijk wordt er een geschikte en enthousiaste vervanger gevonden, maar deze nieuwe kerstman besluit Kerstmis eens flink op de schop te gooien en in een modern jasje te steken.

De rol van Scott Calvin wordt uiteraard weer vertolkt door, hoe kan het ook anders, Tim Allen. Niemand minder dan Kal Penn neemt de rol van nieuwe Santa Claus op zich. De makers geven Kerst al een moderne wending door hiervoor een acteur met een andere etnische afkomst te kiezen, maar de modernisering zet nog veel verder voort.

Waar The Santa Clauses begint zoals je zou verwachten van een typisch Amerikaanse kerstserie, met veel winterwonderland en een kerstman met zijn elfen in een arrenslee getrokken door rendieren, besluiten de makers het over een heel andere boeg te gooien. De nieuwe kerstman laat het hele jaar door pakketjes versturen door middel van drones, onder het motto "Nu besteld, over enkele seconden in". Kerstmis lijkt hierdoor dus onnodig, ouderwets en achterhaald.

Niet een wending waar echte kerstliefhebbers op zitten te wachten natuurlijk. Of de makers zich hiermee populair maken is dan ook maar de vraag. Gelukkig is ook Scott Calvin het hier niet mee eens en hij zorgt er dan ook voor dat aan het einde van de serie Kerstmis gered zal worden. De conclusie: zonder Scott Calvin geen Kerst.

Hoewel er is gekozen voor een aantal vertrouwde, goede acteurs, is de serie niet van dezelfde kwaliteit als de Santa Clause-films die eraan voorafgingen. De visuele effecten ogen goedkoop en het verhaal kent weinig diepgang. Het belooft een echte familieserie te zijn, maar voor jonge kinderen zal het verhaal niet altijd even goed te volgen zijn. De makers laten daar dan ook kansen liggen om deze serie voor het hele gezin aantrekkelijk te maken.

Of er volgend jaar een tweede seizoen komt van The Santa Clauses is nog maar de vraag. Maker Jack Burditt heeft aangegeven deze optie open te houden maar wel rekening te hebben gehouden met een tweede seizoen. Toch zit er wel een duidelijk einde in de laatste aflevering. Een tweede seizoen is dus niet per se nodig en of dit wordt gemaakt zal dus afhankelijk zijn van hoe de serie ontvangen wordt. Tot nu toe zijn de reacties mager: niet slecht, maar ook niet laaiend enthousiast.

★★★☆☆

The Santa Clauses is te zien bij Disney+.