Recensie Netflix-serie 'La Vita Bugiarda degli Adulti'

Onsamenhangend verhaal over het leven van een vijftienjarige in het Napels van de jaren negentig.

Regie: Edoardo De Angelis | Cast: Giordana Marengo (Giovanna), Valeria Golino (Vittoria), Alessandro Preziosi (Andrea), Pina Turco (Nella), Giuseppe Brunetti (Corrado), Raffaella Rea (Costanza), Biagio Forestieri (Mariano), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 41-61 minuten| Jaar: 2023

"Als je klein bent, lijkt alles groot. Als je groot bent, lijkt alles klein. Ieder het zijne." Met deze spreuk begint elke aflevering van La Vita Bugiarda degli Adulti. Deze ietwat excentrieke Italiaanse serie volgt het leven van de vijftienjarige Giovanna, die niet kan verkroppen dat de levens van de volwassenen om haar heen van leugens aan elkaar lijken te hangen, zoals de titel al doet vermoeden.

Al in de eerste aflevering gaat Giovanna in een slechte buurt in de buitenwijken van Napels op zoek naar haar tante Vittoria, met wie haar vader al jaren geen contact meer heeft. Zij is vastbesloten Giovanna alles uit de doeken te doen over de ruzies die de familieleden al jarenlang uit elkaar drijven.

In aflevering twee wordt een armband geïntroduceerd die als een rode draad zijn weg door het verhaal zou moeten vinden. De uitvoering daarvan is echter mager. De armband duikt op verschillende plekken op en wordt steeds letterlijk benoemd, terwijl het voor meer spanning en diepgang had kunnen zorgen als deze armband steeds zichtbaar was geweest maar niet was benoemd. Dit had de kijker scherp gehouden en ervoor gezorgd dat die zijn eigen conclusies kan trekken, die later dan niet zouden blijken te kloppen. Van enige verrassing is dus totaal geen sprake.

Dit is niet de enige steek die de makers laten vallen. Nu en dan komt de hoofdpersoon via voice-over aan het woord, maar dat gebeurt maximaal eenmaal per aflevering. Veel te weinig dus om hier een constante lijn en structuur in aan te houden. Steeds als deze stem weer te horen is zorgt dit voor enige herkenning, maar van een concrete vertelling is geen sprake. De makers lijken dan ook niet echt te weten welke kant ze op wilden met de structuur van de serie.

Ook wat betreft styling en grime valt er het nodige af te dingen. Zo is er een scène waarin Giovanna de jongere Vittoria speelt. Het is natuurlijk leuk dat Giovanna op de jongere versie van haar tante lijkt, maar er lijkt geen enkele moeite te zijn gedaan om haar uiterlijk ook maar iets aan te passen. In eerste instantie zorgt dit juist voor verwarring, omdat je als kijker niet goed weet naar wie je nu eigenlijk kijkt.

Daarnaast is de muziekkeuze weinig origineel te noemen. Wat doet All That She Wants van Ace of Base in deze serie? Alleen de letterlijke vertaling van de tekst kan deze keuze enigszins rechtvaardigen. En Bella Ciao lijkt er ook maar te zijn ingegooid omdat dit nummer goed werkte in La Casa de Papel.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. De moraal van het verhaal is best interessant, maar daar had veel meer uit kunnen worden gehaald. Door niet alles letterlijk voor te kauwen en meer samenhang in het verhaal (nu gaat alles nogal van de hak op de tak) had La Vita Bugiarda degli Adulti wellicht wel een spannende serie kunnen zijn die de aandacht van de kijker had kunnen vasthouden. Maar het mocht helaas niet zo zijn.

★★☆☆☆

La Vita Bugiarda degli Adulti is te zien bij Netflix.