Recensie HBO Max-serie 'Velma'

Recensie HBO Max-serie 'Velma'

Een van de slechtst beoordeelde series aller tijden. Maar waarom precies?

Regie: Anne Walker Faller, Cal Ramsey, Meg Waldow, e.a. | Cast (stemmen): Mindy Kaling (Velma), Glenn Howerton (Fred), Sam Richardson (Norville), Constance Wu (Daphne), e.a. | Aantal afleveringen: 10 | Speelduur: 22-26 minuten | Jaar: 2023

Velma is een van de slechtst ontvangen series aller tijden. Vanuit alle hoeken van het internet klinkt kritiek en op IMDb moet de serie het stellen met de uiterst magere score van 1,4. Maar wat is er dan zo ongelooflijk misgegaan met deze spin-off van Scooby-Doo, die het achtergrondverhaal vertelt van wat voorheen een zeer geliefd personage was?

Velma is net als Scooby-Doo een animatieserie, maar beslist niet geschikt voor kinderen. De jolige speurhond is geen onderdeel van deze spin-off en de grappen zijn een stuk minder familievriendelijk. De vertrouwde personages zijn opnieuw vormgegeven, wat heeft geleid tot meer etnische diversiteit. Een deel van de negatieve reacties is daarop gebaseerd, maar door anderen wordt juist geklaagd dat de diversiteit niet wordt ondersteund door de inhoud en de serie daardoor slechts een oppervlakkige poging tot inclusiviteit biedt. Dat grappen vaak ten koste gaan van vrouwelijke personages of personages van kleur bevestigt dat.

Politieke correctheid lijkt dus geen grote zorg te zijn geweest voor de makers van Velma. Desalniettemin zijn grappen over en verwijzingen naar socioculturele problemen alom aanwezig. Iets té aanwezig zelfs. Zo wordt gespeeld met de vermoedens dat Velma en Daphne een romantische relatie zouden hebben en delen ze in een aflevering zelfs een kus. Op zich een interessant gegeven, maar jammer genoeg gaat deze plotlijn nooit dieper dan die ene kus en een afgeraffeld gesprek over gevoelens die wel of niet zouden spelen tussen de twee.

Velma wil te veel tegelijk doen. Zo is de serie een moordmysterie, een komedie en een tienerdrama, maar niets daarvan wordt goed uitgewerkt. Het moordmysterie is onsamenhangend, de grappen zijn voorspelbaar en worden al snel vervelend en door al het persoonlijke drama vergeet je bijna dat er een grote samenzwering is die moet worden ontrafeld. Je kan het eclectisch noemen, maar dat zou betekenen dat ergens in de wirwar van verhaallijnen en personages nog een connectie te vinden moet zijn.

In Scooby-Doo was Velma een waardevol lid van de groep en daardoor een geliefd personage, maar in Velma is ze egoïstisch en onsympathiek. Dit personage is bijna geen achtergrondverhaal waard, tenzij we te weten zouden komen waarom ze zich zo is gaan gedragen, maar dat gebeurt niet. Om nostalgische redenen hoef je ook niet te kijken, want qua stijl is er in Velma weinig te vinden dat doet denken aan het origineel.

Velma is bruikbaar als achtergrondgeluid of wanneer je iets bekijkbaars nodig hebt wat niet te veel tijd in beslag neemt waarover je niet hoeft na te denken. Niet nadenken is sowieso aan te raden, want duidelijkheid ga je toch niet vinden. Het is onwaarschijnlijk, maar mogelijk wordt de kritiek door de makers meegenomen voor seizoen twee en pakt dat beter uit. Want dat er een tweede seizoen komt is inmiddels bevestigd.

★★☆☆☆

Velma is te zien bij HBO Max.