Recensie Netflix-serie 'Murdaugh Murders: A Southern Scandal'

Ooggetuigen en overlevenden doen een boekje open over hoe een machtige familie wegkwam met de meest verschrikkelijke misdaden.

Regie: Jennifer Furst, Julia Willoughby | Aantal afleveringen: 3 | Speelduur: 41-51 minuten | Jaar: 2023

Een reeks moorden en een noodlottig ongeluk hebben in een hechte gemeenschap in South Carolina veel schade aangericht. Jarenlang kon de toonaangevende advocatenfamilie Murdaugh met de meest bizarre misdaden wegkomen, maar als het aan de nabestaanden en overlevenden ligt komt daar nu een einde aan. In Murdaugh Murders: A Southern Scandal doen zij verhaal over wat zich de afgelopen jaren precies heeft afgespeeld.

Dat begint bij een ongeval in 2019, waarbij de Murdaughs al snel de waarheid verdraaide en bewijs wegmoffelde om de verantwoordelijkheid van de op dat moment ladderzatte Paul Murdaugh te ontkennen. Na deze tragische gebeurtenis gebeuren er vreemde dingen en worden twee leden van de Murdaugh-familie vermoord. Het is niet bekend wie hiervoor verantwoordelijk is, maar voor de gemeenschap lijkt hier geen twijfel over mogelijk.

Murdaugh Murders: A Southern Scandal poogt zaken die eerder onder het tapijt werden geveegd aan de wereld te openbarend. Dat gebeurt vooral met getuigenverklaringen, die afgewisseld worden met reconstructies. Deze dienen puur ter ondersteuning en visualisering, zodat de kijker een goed beeld kan vormen van wat er allemaal is gebeurd, en hebben dan ook geen entertainende functie. Zo zijn er bijvoorbeeld geen acteurs herkenbaar in beeld en vertellen de getuigen ondertussen verder hun verhaal op de achtergrond.

Dankzij beveiligingscamera's en privé-opnames van de betrokkenen zijn er veel beelden beschikbaar, die aangevuld worden met fragmenten van telefoongesprekken met onder meer alarmcentrales. Lang leve de moderne techniek en het gebrek aan privacy zullen we maar zeggen. De combinatie van al deze elementen zorgt ervoor dat de kijker een duidelijk, compleet en ogenschijnlijk betrouwbaar beeld krijgt.

Aan het begin van de serie wordt kennisgemaakt met alle betrokkenen, waarna alle gebeurtenissen in chronologische volgorde worden verteld. Aan het einde blijkt echter dat er al eerder vreemde dingen zijn gebeurd in de omgeving van de Murdaughs, die nu ineens in een heel ander daglicht komen te staan. Er volgt een terugblik naar 2015.

Deze terugblik voegt niet alleen een onverwachte wending toe, maar lijkt ook bewust tot het laatst te zijn bewaard, om het ongeloof nog wat extra aan te wakkeren. Na het kijken van deze serie kan de kijker namelijk niet anders dan dit verhaal geloven en zich verbazen over hoe het in deze tijd nog mogelijk heeft kunnen zijn dat een familie vanwege haar machtige positie weg heeft kunnen komen met dit soort gruweldaden.

★★★☆☆

Murdaugh Murders: A Southern Scandal is te zien bij Netflix.