Recensie Videoland-serie 'Evil' seizoen 2

Het team dat orde in de chaos probeert te brengen krijgt nog meer onverklaarbare paranormale zaken op zijn dak.

Regie: Nelson McCormick, Alethea Jones, Stacey K. Black, e.a. | Cast: Katja Herbers (Kristen Bouchard), Mike Colter (David Acosta), Aasif Mandvi (Ben Shakir), Michael Emerson (Leland Townsend), Andrea Martin (Sister Andrea), Wallace Shawn (Father Ignatius), Christine Lahti (Sheryl Luria), e.a. | Aantal afleveringen: 13 | Speelduur: 44-50 minuten | Jaar: 2021

Kijkers van films en series willen graag verrast worden. Maar let op: niet te veel. Ja, mensen klagen misschien dat ze bepaalde dingen al heel vaak voorbij hebben zien komen, maar iets dat te veel onbekende dingen laat zien wordt gelabeld als ontoegankelijk en zal minder publiek trekken. Evil is in Nederland nog lang niet op ieders radar. En dat is zonde, want het is een van de beste series van dit moment. Onder andere omdat zij zo apart en onvoorspelbaar is.

Psycholoog Kristen, techneut Ben en priester-in-wording David zijn inmiddels een hecht team dat vanuit de katholieke kerk in New York nog steeds opdrachten krijgt toegewezen om meldingen van bovennatuurlijke zaken onder de loep te nemen. Net zoals in het eerste seizoen zijn de meeste zaken uiteindelijk gewoon (maar niet simpel) te verklaren, maar er zijn voorvallen die ze niet kunnen uitleggen. Hun werk en privéleven wordt nog steeds belemmerd door de heerlijkste slechterik, Leland Townsend.

Het verbaast me nog steeds hoe weinig er wordt gesproken over Evil. De hoofdrol in deze dure Amerikaanse serie wordt op geniale wijze vertolkt door 'onze eigen' Katja Herbers die dankzij haar jeugd in de VS een feilloos Amerikaans accent heeft. En daarnaast is het een ongekend originele serie die zowel vermakelijk als verontrustend is, met sterke cinematografie.

Misschien is dat het probleem: het is geen volledig toegankelijke serie. Zeker niet te intellectueel of experimenteel, maar bij vlagen ronduit bizar. Of Videoland het zal tonen is niet zeker, maar seizoen twee opent met de meest vage 'previously on' ooit. Je krijgt een paar willekeurige beelden te zien van het vorige seizoen waar je als nieuwe kijker geen raad mee zou weten. Maar het zet wel direct de toon.

De losse plotten zijn weer heerlijke mysteries. Er is een lift waar mensen in lijken te verdwijnen, een ziekelijk iemand die op het punt staat te sterven maar toch terug tot leven komt en plots kerngezond is en een klooster waar de bewoners stigmata krijgen. In die laatste aflevering zit een vermoedelijke grap voor Katja Herbers, want ze komt een non tegen die op een briefje schrijft "No English, am Dutch". Nederland is koploper wat betreft Engels kunnen spreken van landen waar het niet de voertaal is.

De rode draad uit het vorige seizoen die zich hier verder ontwikkelt zorgt alleen maar voor meer prettige frustratie. Antagonist Leland loopt de boel weer enorm te dwarsbomen, krijgt meer invloed over Kristens moeder en wurmt zich zelfs de kerk binnen waar het team werkt. Het zorgt er allemaal voor dat je als kijker niet weet of het nou allemaal aards is of dat er toch iets bovennatuurlijks speelt.

Dit tweede seizoen introduceert een nieuw personage: Sister Andrea, een non in de kerk waar David woont. Vertolkster Andrea Martin (Only Murders in the Building, My Big Fat Greek Wedding) is altijd een genot om naar te kijken en ook hier is ze weer grappig, maar haar personage is tevens iemand die niet met zich laat sollen. Haar aanwezigheid zal in het derde seizoen alleen maar groter worden.

Het enige minpunt is dat de lol er een beetje van af is wat betreft Kristens vier dochters. Tenminste, hoe die meiden zich als groep gedragen. Al in het vorige seizoen is het gebruikelijk dat de kinderen door elkaar heen praten. Daar kon je even om lachen, maar inmiddels wekt dat gekwebbel milde irritatie op.

De rest is weer televisie van de bovenste plank, zoals we inmiddels van producenten Robert en Michelle King gewend zijn. Evil blijft ook een serie die het voor elkaar krijgt om de meest doorgewinterde horrorfan heel af en toe een geslaagd schrikmoment voor te schotelen, zelfs wanneer je weet dat er een aan zit te komen. Deze serie is in alles zodanig geslaagd (scripts, acteren, camerawerk, enzovoort) dat je zou haast denken dat de makers een pact met de duivel hebben gesloten.

★★★★★

Evil is te zien bij Videoland.