Recensie Apple TV+-serie 'Liaison'

Recensie Apple TV+-serie 'Liaison'

Wil graag spannend en sexy zijn, maar slaagt in geen van beide.

Regie: Stephen Hopkins | Cast: Eva Green (Alison Rowdy), Vincent Cassel (Gabriel Delage), Aziz Dyab (Samir), Peter Mullan (Richard Banks), Laëtitia Eïdo (Sabine), e.a. | Aantal afleveringen: 6 | Speelduur: 50-56 minuten | Jaar: 2023

Het politieke spionagegenre heeft de luxe om bij voorbaat intellectueel over te komen. De mysterieuze intrige, het vakjargon en die vele afkortingen van overheidsinstanties; het lijkt allemaal te zijn geschreven door mensen die verstand hebben van zaken waar de meesten geen toegang tot hebben. Liaison benut die luxe, maar valt uiteindelijk door de mand. Het is maar een doorsnee thrillerserie.

Een hacker krijgt toegang tot Britse overheidsnetwerken en begint levensgevaarlijke stunts uit te voeren in Londen. Een sluis die te veel water doorlaat, een razende trein die groen licht krijgt waar dat niet zou moeten, een vliegtuig waarin de automatische piloot het plots overneemt: de wereldstad krijgt het zwaar te verduren. Een Britse overheidsagent een Franse 'mystery man' gaan op zoek naar een andere, gevluchte hacker die toegang heeft tot belangrijke informatie, maar hun samenwerking gaat niet over rozen. De twee hebben namelijk een gepassioneerd verleden.

Er zijn film- en televisiemakers die er goed in zijn een simpel verhaal te nemen en het zo ingewikkeld mogelijk te vertellen. Die van Liaison niet zo. Ten eerste duurt het even voor duidelijk wordt wat er speelt, aangezien maar weinig informatie wordt gegeven over het plot en de personages. Heel mysterieus, maar het zorgt wel voor een afstand tussen de serie en de kijker. Het wordt pas spannend wanneer duidelijk is wat er op het spel staat.

Ten tweede is het de bedoeling dat vonken eraf zouden moeten vliegen bij de twee hoofdpersonages, gespeeld door Eva Green en Vincent Cassel. De openingstitels tonen vage sexy beelden van een vrijend stel terwijl een zwoel liedje klinkt. Iedere keer dat zij hem ziet maakt het iets in haar los. Bij de kijker maakt het niets los, want behalve dat hun verleden pas in de een-na-laatste aflevering wordt onthuld "“ en dat is niet de meest boeiende achtergrond "“ is er ook geen merkbare chemie tussen beide sterren.

Tevens lijkt het erop dat Eva Green iedereen er graag aan wil herinneren dat zij niet Brits is, maar Frans. Ja, de Engels-klinkende actrice die een blijvende greep had over het hart van James Bond sinds Daniel Craig hem voor het eerst speelde is geboren in Frankrijk en heeft een Franse moeder en Zweedse vader. De vele gesprekken tussen haar en Cassel zijn in het Frans, waardoor het grootste deel van de hele serie dus niet in het Engels is.

Het wordt duidelijk dat Liaison geen geniale serie is wanneer in de vierde aflevering een videoband opduikt die de hoofdpersonages op jongere leeftijd laat zien, waarvoor Cassel een pruik met langer haar draagt en Green als een rebelse tiener mag kijken. De videoband toont hun deelname aan een straatprotest, waarbij blijkbaar meerdere volwaardige cameraploegen stonden te filmen waarvan kennelijk al het beeldmateriaal is verzameld en gemonteerd. Alles op die videoband is uitermate belachelijk.

Op zich wordt de serie interessanter wanneer duidelijk is waar het verhaal over gaat. Zeker niet baanbrekend, maar het maakt het voorafgaande in ieder geval begrijpelijk. Overigens niet logisch, want als die hacker niet had lopen klooien met de veiligheid van Londen, was niemand naar een boosdoener gaan zoeken en had de slechterik eigenlijk het plan zonder weerstand kunnen voltooien. Voor liefhebbers van het genre kan Liaison ermee door, maar de rest kan deze serie beter overslaan.

★★★☆☆

Liaison is te zien bij AppleTV+.