Recensie Disney+-serie 'Fleishman Is in Trouble'

Het bewijs dat ook volwassenen niet altijd weten waar ze mee bezig zijn

Regie: Shari Springer Berman, Robert Pulcini, Jonathan Dayton, e,a. | Cast: Jesse Eisenberg (Toby Fleishman), Claire Danes (Rachel Fleishman), Lizzy Caplan (Libby Epstein), Adam Brody (Seth Morris), e.a. | Aantal afleveringen: 8 | Speelduur: 42-68 minuten | Jaar: 2022

Toby Fleishman is een pas gescheiden vader die als vrijgezel opnieuw het leven in The Big Apple verkent, maar ineens een nieuwe balans moet zien te vinden wanneer zijn ex midden in de nacht de kinderen bij hem aflevert en vervolgens met de noorderzon vertrekt. De ontdekkingsreis die volgt zit vol ongemakkelijke, verdrietige en mooie momenten met vrienden en familie. Wanneer de aftiteling voor de laatste keer over het scherm rolt, zal er bij menig kijker ook een traan over de wang rollen.

Jesse Eisenberg kennen we van films als Now You See Me, Zombieland en The Social Network. Naar die laatste titel worden een aantal speelse verwijzingen gemaakt in zijn nieuwste project, de miniserie Fleishman Is in Trouble. Eisenberg is een alom geprezen acteur en ook als de pas gescheiden vader en arts Toby Fleishman maakt hij indruk.

Fleishman Is in Trouble gaat over Toby, maar het verhaal wordt verteld door zijn schoolvriendin Libby, waardoor we gaandeweg ook steeds meer te weten komen over haar leven als verveelde huismoeder. Door de constante aanwezigheid van Libby voelt het alsof je een boek aan het lezen bent, waarbij je in de derde persoon meer over Toby en zijn leven leert. Gedurende de eerste afleveringen is het wel lastig in te schatten waar Libby precies in het verhaal van Toby past, maar langzaam wordt duidelijk dat Toby's verhaal ook Libby's verhaal is, en dat van Rachel en Seth.

Deze serie is het bewijs dat ook volwassenen niet altijd weten waar ze mee bezig zijn. Gedurende je leven kan je jezelf eindeloos opnieuw uitvinden, en soms zullen omstandigheden je daar zelfs toe dwingen. Helaas kan dit ook betekenen dat je oude vrienden achter moet laten en nieuwe mensen toe moet laten.

Wat al snel duidelijk wordt in Fleishman Is in Trouble, is dat niet alles is wat het lijkt. Dit gegeven wordt visueel ondersteund door de ronddraaiende camera's en onconventionele invalshoeken. Als we Toby mogen geloven is zijn ex Rachel een steenkoude vrouw die gedreven door ambitie haar kinderen consequent op de tweede plaats zet, maar volgens het journalistieke principe moeten we beide kanten van het verhaal meenemen en als Rachel eindelijk haar zegje mag doen zien we dat de werkelijkheid een stuk genuanceerder en verdrietiger is dan het op het eerste oog leek. Het gaat allemaal om perspectief.

★★★★☆

Fleishman Is in Trouble is te zien bij Disney+.