Recensie HBO Max-serie 'The Winchesters'

De prequel van Supernatural waar eigenlijk niemand om had gevraagd.

Regie: John F. Showalter, Lisa Soper, John T. Kretchmer, e.a. | Cast: Meg Donnely (Mary Campbell), Drake Rodger (John Winchester), Nida Khurshid (Latika Desai), Jojo Fleites (Carlos Cervantez), e.a. | Afleveringen: 13 | Speelduur: 39-40 minuten | Jaar: 2022-2023

Nog niet zo lang geleden zagen we hoe de populaire, bovennatuurlijke tienerfavoriet en een derde van de beruchte SuperWhoLock-fandom, Supernatural tot een omstreden einde kwam. Nu Sam en Dean van onze televisieschermen zijn verdwenen, kunnen we in de prequel The Winchesters zien hoe hun ouders elkaar ontmoeten en bij wijze van eerste date de wereld redden van een horde monsters en een mysterieuze groep die vastberaden is de wereld op kwaadaardige wijze over te nemen.

Gezien het hooguit matige einde van Supernatural was er waarschijnlijk weinig vraag naar een spin-off, maar helaas is die er met The Winchesters toch gekomen. Wie zijn hoop erop had gevestigd dat de fouten uit de slotaflevering van Supernatural hierin zouden worden aangekaart en opgelost, zal opnieuw worden teleurgesteld. Het verhaal van John Winchester en Mary Campbell heeft in eerste instantie niets te maken met dat van hun zoons, behalve dat ze hetzelfde beroep uitoefenen. Deze prequel verandert zelfs delen van het verhaal zoals het in Supernatural werd verteld.

Wat The Winchesters wel overneemt van Supernatural is het complete verdere format. De afleveringen zijn namelijk precies hetzelfde opgebouwd en er wordt hier en daar zelfs wat geleend uit de oorspronkelijke dialogen. Dit alles roept de vraag op: waarom überhaupt stoppen met het origineel, als je het vervangt door wat bijna een exacte kopie is, maar met andere personages?

Voor liefhebbers van bovennatuurlijke series over demonenjagers en dergelijke is er genoeg anders te vinden op de populaire streamingdiensten. The Winchesters stelt teleur in visuele effecten en zelfs de soorten demonen die in de serie worden behandeld zijn ongeïnspireerd. Het blijkt moeilijk te zijn voor de bedenkers van bovennatuurlijke superschurken om een andere naam te bedenken dan Lilith, een inmiddels flink uitgemolken verwijzing naar de mythische koningin van de onderwereld.

Ook als je de spin-off compleet los ziet van het origineel zijn de verhaallijnen moeilijk te volgen. Het is onduidelijk wie de schurken zijn en wat ze willen bereiken, waardoor de acties van de helden minder impact hebben. Daarnaast is de serie gewoon niet vermakelijk. Er zit weinig humor in, iets wat het origineel zelfs bij zijn aftakeling altijd behield, en het liefdesverhaal is afgezaagd en uitgekauwd.

Dat liefdesverhaal zou het middelpunt van The Winchesters moeten zijn, maar is op zichzelf niet sterk genoeg om de serie te dragen. Alles wat eromheen wordt gebouwd voert al snel de bovenhand, en dat is zonde. Wat Supernatural sterk maakte was dat het draaide om twee broers en dat het verhaal altijd naar hen terug kon keren. In The Winchesters verdwijnen de verhaallijnen ergens in de verte.

★★☆☆☆

The Winchesters is te zien bij HBO Max.