Recensie Disney+-serie 'Santo Maldito'

Recensie Disney+-serie 'Santo Maldito'

Een aardig drama dat de hogere sferen niet weet te bereiken.

Regie: Gustavo Bonafé, Mariana Bastos, Lucas Fazzio | Cast: Felipe Camargo (Reinaldo), Marina Provenzano (Sônia), Bárbara Luz (Gabriella), Augusto Madeira (Samuel), Vinicius Meloni (Sinval), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 33-43 minuten | Jaar: 2023

Universiteitsprofessor Reinaldo heeft een geweldig leven met een liefhebbende vrouw en een gelukkige dochter. Op een noodlottige avond wordt zijn vrouw door een misverstand neergeschoten, waarna ze in een coma belandt. De kans dat ze daaruit zal ontwaken is nihil, tot het moment dat Reinaldo haar, klaar om afscheid te nemen, huilend in de armen neemt en ze ineens ontwaakt. De aanwezige verpleegkundige neemt dit tafereel op en is ervan overtuigd dat er een goddelijke interventie heeft plaatsgevonden.

Doordat de medische kosten de pan uitrijzen wijkt overtuigd atheïst Reinaldo uit een plek waar hij nooit had verwacht zich te zullen begeven: de kerk. Hij gaat prediken als pastoor bij een plaatselijk kerkje in ruil voor geld. De opzet van het verhaal nodigt meteen uit tot nadenken en brengt een interessant moreel vraagstuk naar voren. Het is echter jammer dat het begin van het verhaal zodanig gevuld is met toevalligheden en rare momenten dat het geheel aan geloofwaardigheid inlevert.

Wat volgt is een interessante blik op een man die zijn eigen idealen verloochent omdat hij door omstandigheden in het nauw is gedreven. De morele implicaties die dit heeft op zijn leven worden goed in beeld gebracht, al wordt hier net wat te lang mee gewacht. Dit zorgt ervoor dat het middenstuk van de serie veel herhaling bevat en het geheel wat langdradig aanvoelt. Daarnaast wordt pas later duidelijk waarom Reinaldo atheïst is. Wanneer dit eerder was gebeurd, dan had dit eerder in het verhaal voor meer gelaagdheid kunnen zorgen.

Dit verhoogde tempo later in de serie zorgt er ook voor dat er te veel tegelijk wordt gedaan en er plots zijverhalen aan te pas komen die de overkoepelende verhaallijn wat in de weg zitten. Het tempo had net wat anders verdeeld moeten worden. Nu lijkt het alsof de serie zelfbewust van het trage middenstuk ineens een overmoedige eindsprint wil inzetten.

Toch is het in deze eindsprint waar de eerdergenoemde morele implicaties van Reinaldo's acties het beste naar voren komen. Hij maakt een echte oprechte verandering door die, ondanks de ongeloofwaardige omstandigheden, toch geloofwaardig is. De vraag of het geloof iets goeds is of niet krijgt ook een uitvoerige behandelding. Beide kanten worden belicht.

Felipe Camargo weet goed de gelaagdheid van Reinaldo neer te zetten en zijn acteerprestatie draagt op sommige momenten de serie. Sowieso zijn de meeste personages in de serie, een enkele uitzondering daargelaten, gezegend met een gelaagdheid die zeldzaam is bij bijfiguren. Er is ook een duidelijke chemie te bespeuren tussen Camargo en Bárbara Luz, als Reinaldo's dochter. Deze jonge actrice doet op geen moment onder voor haar medespelers.

Waar het soms toch misgaat met de personages is in hun reacties. Die doen soms ietwat overdreven aan, alleen maar om een situatie te kunnen creëren waar de serie vervolgens op kan voortbouwen. Vooral later in de serie reageren personages vaak erg overdreven, wat een geforceerde manier lijkt om het verhaal te kunnen voortzetten.

Aan het einde van de rit wordt er enigszins misplaatst nog een balletje opgegooid voor een mogelijk tweede seizoen. Jammer, want dat had niet gehoeven na de laatste aflevering, waarin een effectieve plottwist is verwerkt. Santo Maldito is efficiënt in het vertellen van zijn verhaal, maar weet het geheel nooit tot grote hoogtes te brengen. Een schietgebedje bij Reinaldo is het wel waard, maar verwacht geen water in wijn te zien veranderen.

★★★☆☆

Santo Maldito is te zien bij Disney+.