Recensie Netflix-serie 'Unseen'

Recensie Netflix-serie 'Unseen'

In de onzichtbare rol van schoonmaakster blijkt Zenzi met een hoop gruweldaden weg te kunnen komen.

Regie: Travis Taute, Rolie Nikiwe, Rolisizwe Nikiwe, e.a. | Cast: Gail Mabalane (Zenzi), Brendon Daniels (Raymond), Vuyo Dabula (Max), Ilse Klink (detective Lyners), Waldemar Schultz (detective Morkel), Hein de Vries (Joseph), Colin Moss (Ruben Theron), Mothusi Magano (Lufuno), Dineo Langa (sister), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 41-53 minuten| Jaar: 2023

Unseen volgt Zenzi, een eenvoudige schoonmaakster die maar net de eindjes aan elkaar te knopen en het nodige voor haar kiezen heeft gekregen. Haar man heeft net vastgezeten, maar is na zijn vrijlating nergens te bekennen. Haar zoontje is tijdens een gewapende overval neergeschoten en overleden. En nu dreigt Zenzi ook nog eens uit haar woning te worden gezet. Haar huisbaas wil haar best wat langer onderdak geven, mits ze bereid is hem wat speciale aandacht te geven.

Wanneer ze op zoek gaat naar haar man en het verhaal achter zijn gevangenisstraf, blijkt dat hij betrokken was bij een criminele bende. De heren met wie ze vervolgens te maken krijgt deinzen niet terug voor het nodige geweld, maar Zenzi weet ze keer op keer te verrassen en laat zien dat ze meer is dan een schoonmaakster die door niemand gezien wordt. De boodschap is duidelijk: onderschat niemand en voel je zeker niet beter dan een ander, want stille wateren kunnen diepe gronden hebben.

Het plot is verrassend en spannend tegelijk. Tijd om de personages te leren kennen is er nauwelijks, want al in de eerste aflevering vallen de eerste slachtoffers, waardoor je als kijker direct in het verhaal zit. De gebeurtenissen volgen elkaar in hoog tempo op, waardoor Unseen erin slaagt de aandacht constant vast te houden.

Wat aan het verhaal voorgang is aanvankelijk een groot mysterie, maar dat verandert in de vierde aflevering. Zenzi krijgt alles tot in detail uitgelegd door een van de vrienden van haar man, die precies weet waarin hij verzeild was geraakt. Terwijl hij alles uitlegt, volgen de terugblikken elkaar op om zo een beeld te geven van wat er in het verleden is gebeurd. De timing is perfect: deze uitleg zorgt voor de nodige antwoorden, terwijl er genoeg vragen onbeantwoord blijven voor de laatste twee afleveringen.

Ondanks het sterke plot en de goede opbouw van het verhaal lijkt over de details niet altijd even goed te zijn nagedacht. Zo kan er bij een brand die wordt aangestoken in de nabijheid van een voorraad gasflessen nooit genoeg tijd zijn om het complete gebouw ontruimd te krijgen én zelfs nog wat stevige gesprekken te voeren. Daarnaast weet Zenzi moeiteloos uit handen van de politie te blijven terwijl ze overal bewijsmateriaal achterlaat. Ook wordt nooit gerept over waar die zware criminelen zich precies mee bezighouden.

Er speelt geen enkel zijlijntje, terwijl dit de serie wat meer diepgang had kunnen geven. Gelukkig is de centrale verhaallijn interessant en spannend genoeg om deze extra toevoeging niet per se nodig te hebben. Bovendien weet Gail Mabalane de rol van Zenzi overtuigend neer te zetten. Deze op het eerste oog timide, gesloten en zelfs wat onzekere vrouw, blijkt onbevreesd elke confrontatie aan te durven gaan.

★★★★☆

Unseen is te zien bij Netflix.