Recensie Netflix-serie 'Krigsseileren'

Recensie Netflix-serie 'Krigsseileren'

Niets meer of minder dan een spannend verhaal over het onderbelichte Noorse offer gedurende de Tweede Wereldoorlog.

Regie: Gunnar Vikene | Cast: Kristoffer Joner (Alfred), Pål Sverre Hagen (Sigbjørn), Ine Marie Wilmann (Cecilia), Armand Hannestad (William), Henrikke Lund Olsen (Magdeli), e.a. | Afleveringen: 3 | Speelduur: 57-60 minuten | Jaar: 2022

Net als de Nederlanders leven en sterven de Noren op het water. Kriggseileren laat zien dat dat ten tijde van de Tweede Wereldoorlog niet anders was. Volgens de geschiedenisboeken voeren toen meer dan dertigduizend Noren voor de geallieerden, wat velen met de dood moesten bekopen. Met deze miniserie meert deze geschiedenis nu ook aan in Nederland.

De norse Alfred laat vrouw en kinderen achter in Noorwegen om brood op de plank te brengen. Samen met zijn goedmoedige boezemvriend Sigbjørn vertrekt hij naar zee voor een reis van "slechts achttien maanden" in de kombuis. De veilige thuiskomst die hij aan zijn dochtertje belooft zal echter niet zo snel plaatsvinden als gehoopt. Wanneer de Duitsers Noorwegen bezetten is het voor Alfred en Sigbjørn geen optie meer terug te keren naar de wal.

Tegen wil en dank kiezen de twee vrienden voor een gevaarlijk leven onder de vlaggen van de geallieerden en doorkruisen ze wateren waar overal een U-boot op de loer kan liggen. Samen met een trouwe bemanning maken ze in havens rond de wereld rauwe verliezen en schamele overwinningen mee. De opvoering van een balletdanser geeft een sprankje hoop in de duistere oorlogsjaren. Het is een lichtje dat maar al te vlug weer dooft.

Kriggseileren belicht het verhaal van de Noorse koopvaardijvaarders die tijdens de oorlog over zee rondwaarden zonder ooit thuis te kunnen komen. De gelijknamige film, tevens de recente Noorse Oscarinzending, was met een budget van elf miljoen euro de duurste film ooit in het land gemaakt. Netflix maakte de verstandige keuze deze tweeënhalf uur durende film op te knippen in drie afleveringen, wat het oorlogsverhaal meer naar een interessante geschiedenis laat neigen dan naar een ellenlange zit.

Ondanks enkele plastische ingrepen komt de eerste aflevering moeilijk op gang, maar als de eerste bommen vallen gaat de serie volledig overstag. Bombardementen, beschietingen, gevechten: alles om een spannend jongensboek te vullen komt langs om de levens van de Noorse zeevaarders kleur te geven. Daarbij ontsnapt het verhaal niet aan de nodige clichés, zoals de gestorven held die wonderbaarlijk genoeg toch nog in leven is. Er is zelfs een geluksvogel die dit tweemaal overkomt, terwijl het gros van zijn kameraden al lang een zeemansgraf heeft gevonden.

Kriggseileren schroomt er niet voor bekende oorlogsfilmconventies naar haar hand te zetten om een spannend sausje over de Noorse geschiedenis te gieten. Daarbij sneuvelen helaas ook de historische details die de kijker hadden kunnen helpen het verhaal van Noorwegen in de grotere Europese oorlogspuzzel te schuiven. In plaats daarvan biedt de serie een meeslepend en boeiend verhaal, gevuld met exotische locaties en sterke verhalen. De boodschap is kristalhelder: ook de Noren hebben een hoge tol betaald tijdens de Tweede Wereldoorlog. Uitgebreide details over de manier waarop kan de kijker beter opzoeken op Wikipedia.

★★★☆☆

Kriggseileren is te zien bij Netflix.