Recensie Disney+-serie 'Tiny Beautiful Things'

Wat begint als een ruwe, pijnlijke komedie bloeit uit tot een effectieve tranentrekker.

Regie: Desiree Akhavan, Rachel Lee Goldenberg, Stacie Passon | Cast: Kathryn Hahn (Clare), Quentin Plair (Danny), Merritt Wever (Frankie), Tanzyn Crawford (Frankie Rae), Michaela Watkins (Amy), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 28-33 minuten | Jaar: 2023

Clares leven is een puinhoop: ze ligt overhoop met haar dochter, haar man heeft haar tijdelijk uit huis gegooid en ze woont stiekem in het bejaardentehuis waar ze werkt. Want de roem die in het verschiet lag als schrijfster is uitgebleven, totdat ze een voorzichtige tweede kans krijgt. Een oude bekende schrijft een anonieme adviescolumn en hij draagt de taak over aan haar. Clare begint langzaamaan anderen te helpen met haar woorden, haar jongere zelf uit het verleden en daarmee uiteindelijk de persoon die ze nu is.

De eerste aflevering is humoristisch bedoeld, maar toch is deze heftig. Het voelt niet heel gezellig om te zien hoe Clare iedereen tegen zich heeft gekeerd en te verknipt is om daar wat aan te doen. Daar komen nog beelden van haar als jonge vrouw die heroïne gebruikt bovenop. Het is dan ook geen dijenkletser, maar een serie met grappen en heel wat drama.

Plus een vleugje mysterie. Wat is er ooit gebeurd dat ervoor heeft gezorgd dat Clare de schuld legt bij iedereen in haar leven en dan voornamelijk bij haarzelf? Er worden steeds meer puzzelstukjes aangelegd zodat in de laatste aflevering het totaalplaatje zichtbaar is, voor zowel de kijker als voor Clare. En tegen die tijd is de sfeer al een stuk milder geworden, om af te sluiten met de zakdoek erbij. Tiny Beautiful Things krijgt het voor elkaar om een verdrietig besef te laten inzinken terwijl er een prachtige en warme boodschap wordt gedeeld.

Het gelijknamige boek werd verfilmd met hulp van actrices Laura Dern en Reese Witherspoon. Beiden zijn weliswaar geen onderdeel van de cast, maar het is begrijpelijk dat dit verhaal ze zo heeft ontroerd dat ze hun steentje hebben bijgedragen aan deze visuele vertaling. Kathryn Hahn (Wandavision) is te zien als hoofdpersoon. Mocht zij voorheen die actrice zijn die je van gezicht kent maar waarvan je de naam niet weet, dan zal deze serie daar verandering in brengen. Ze levert een topprestatie die haar aankomende zomer gegarandeerd een Emmynominatie zal opleveren.

Het drama met de tienerdochter trekt de serie een beetje naar beneden. Later valt het op zijn plek, maar in de eerste instantie is dit weer zo'n vermoeiend zeurkind zoals dat de laatste tijd keer op keer in series te zien is. Pubers zijn vaak in een slechte bui tegenover hun ouders, maar recentelijk zijn ze op televisie te zien als niet meer dan dat – nogal eendimensionaal en een luie initiatie voor huiselijk drama.

Het personage van Clares moeder daarentegen is een keer iets anders dan de dominerende, bekritiserende feeks. Moeder Frankie, gespeeld door Merritt Wever die van haarzelf al een zachtaardig hoofd heeft, is een perfecte ouder. Zij toont niets dan sympathie, steun en liefde. Dat ontgaat de jonge versie van Clare en haar broer niet, maar toch heeft zij op latere leeftijd schuldgevoelens over hoe ze met bepaalde dingen is omgegaan. De grootste emotionele tumor, waarvan je later inziet hoe die is uitgezaaid, toont zich genadeloos in de laatste aflevering.

Het klinkt allemaal sneu, maar er is ook een moment in de serie waarin Clare haar vagina verbrandt omdat haar vibrator kortsluit. Dat is misschien de meest platte grap in de hele serie, maar dit moment toont aan dat humor een onderdeel is van Tiny Beautiful Things. Zelfs Clares woede-uitbarstingen zijn soms goed voor een glimlach.

Tiny Beautiful Things[/i is in de eerste instantie niet de makkelijkste serie, zeker niet eentje die uitnodigt om direct verder te kijken, maar dat wordt het wel. Mede omdat de sfeer wat milder wordt, maar ook omdat Clares innerlijke verandering merkbaar en boeiend is. Wat begint met gesprekken tegen haar jongere zelf ontpopt zich tot therapie. Zo goed, dat de woorden die ze schrijft in haar adviescolumn per ongeluk een enorme impact hebben op haar privéleven. Na de laatste aflevering – een permanente afsluiter – is er voor deze serie een hoop liefde.

★★★★☆

[i]Tiny Beautiful Things
is te zien bij Disney+.