Recensie Netflix-serie 'Rough Diamonds'

Recensie Netflix-serie 'Rough Diamonds'

Een familiedrama leidt tot criminele daden in de Antwerpse diamantwijk.

Regie: Rotem Shamir, Cecilia Verheyden | Cast: Kevin Janssens (Noah), Marie Vinck (Gila), Robbie Cleiren (Eli), Ini Massez (Adina), Tine Joustra (Kerra), Kasper Knopf (Tommy), Yona Elian (Sarah), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 48-53 minuten | Jaar: 2023

In Antwerpen is de diamanthandel nog altijd erg levendig en daarmee ook de Joodse gemeenschap. De Belgische serie Rough Diamonds laat zien hoe het er in de Antwerpse diamantwijk én de Joodse gemeenschap aan toegaat. Combineer deze interessante onderwerpen met een spannend misdaadverhaal en je hebt een serie met heel veel potentie. Wordt deze volledig benut? Gezien de kwaliteit van andere recente Belgische series ligt de lat in elk geval behoorlijk hoog.

Noah heeft zijn Joodse familie en het geloof jaren geleden de rug toegekeerd en is naar Londen vertrokken. Wanneer hij terugkomt voor de uitvaart van zijn jongere broer blijkt dat zijn familie diep in de schulden is geraakt. Noah doet er alles aan zijn familieleden uit de problemen te halen, maar daarmee sleurt hij ze misschien juist wel dieper in de ellende.

Rough Diamonds is zowel spannend als interessant. De Joodse gemeenschap wordt zelden een dergelijke grote rol toebedeeld in series. De makers lijken daarmee een statement te maken, maar weten ook een onderwerp aan te snijden dat zowel actueel als eeuwenoud is. Dat de familie verstrikt raakt in de onderwereld zorgt tevens voor de nodige spanning.

Die spanning had echter wel wat verder mogen worden opgevoerd. Er gebeurt weinig waarvan je je als kijker echt afvraagt of het wel goed af zal lopen, terwijl het ontwerp juist uitermate geschikt is voor wat spannende cliffhangers en onverwachte wendingen. In tegenstelling tot andere misdaadseries kent Rough Diamonds maar enkele momenten waarop het echt even om leven of dood draait en je als kijker op het puntje van je stoel belandt.

De acteurs maken Rough Diamonds mede tot een succes. De complete cast komt over als een echte familie, inclusief alle haat en nijd die zich daarbinnen kan afspelen. Ook de meertaligheid van de cast wordt goed benut. Behalve conversaties in Vlaams en Jiddisch zijn er ook enkele Frans- en Engelstalige personages. Vrijwel iedereen lijkt moeiteloos te schakelen tussen deze vier talen. Dat zo ongeveer de helft van de tijd Jiddisch wordt gesproken draagt tevens bij aan de authenticiteit van de serie.

Rough Diamonds bevat weinig romantiek en zoetsappige scènes, hoewel zich wel een romantisch subplot voltrekt. Het geheel had net wat smeuïger en minder oppervlakkig geweest als het liefdesleven van Noah wat meer aandacht had gekregen. Het slot van de serie laat ruimte voor een eigen interpretatie en een mogelijk vervolg, maar volstaat ook als afsluiting van het verhaal. Geen frustrerend open einde dus, maar eindelijk weer eens een serie die je als kijker achterlaat met het gevoel dat er niets voor je wordt achtergehouden. Je zou het bijna verfrissend kunnen noemen.

★★★★☆

Rough Diamonds is te zien bij Netflix.