Recensie Disney+-serie 'How I Met Your Father' seizoen 2

Ook het tweede seizoen van deze spin-off brengt exact wat je verwacht.

Regie: Pamela Fryman, Phill Lewis, Anthony Rich, e.a. | Cast: Hilary Duff (Sophie), Francia Raisa (Valentina), Christopher Lowell (Jesse), Suraj Sharma (Sid), Tom Ainsley (Charlie), Tien Tran (Ellen), e.a. | Afleveringen: 20 | Speelduur: 22-27 minuten | Jaar: 2023

De spin-off van How I Met Your Mother is terug. Het tweede seizoen van How I Met Your Father volgt opnieuw Sophie en gaat met name in op haar liefdesleven, maar brengt je vooral een stukje dichter bij wat uiteindelijk de ontknoping moet worden: haar ontmoeting met de vader uit de titel.

How I Met Your Father wordt exact op dezelfde manier gebracht als How I Met Your Mother. De oudere Sophie (in het heden), van een stem voorzien door Kim Cattrall, vertelt haar kinderen hoe ze ooit hun vader heeft ontmoet. Het leven van Sophie zoals Hillary Duff dat neer mag zetten speelt zich dus in het verleden af. De hele serie is in feite één grote terugblik. How I Met Your Father is dan ook het evenbeeld van de originele serie.

Behalve de cast, want deze is compleet anders, een enkele uitzondering daargelaten. Barney Stinson komt bijvoorbeeld even voorbij, om de link met de eerdere serie nogmaals te benadrukken en vooral ook te behouden aangezien How I Met Your Father een groot deel van haar populariteit daaraan te danken heeft. De cast is zorgvuldig uitgekozen en zou prima door kunnen gaan voor een echte vriendengroep.

Het plot heeft weinig nieuws te bieden en bevat exact wat je van een dergelijke serie kunt verwachten: een vriendengroep aan het begin van hun volwassen leven, met ups en downs in hun liefdesleven, carrières en vriendschappen. Het doel van het verhaal is dat Sophie aan haar kinderen, en dus aan de kijker, vertelt hoe ze haar huidige partner heeft leren kennen. In How I Met Your Mother deed Ted hier maar liefst negen seizoenen over, dus wie uitsluitend voor de ontknoping kijkt kan best nog eens even geduld moeten hebben.

Een nogal aanwezige voice-over vertelt bijna constant in sneltreinvaart wat er gebeurt of wat er net gebeurd is. Zinnen als "Sophie stoot haar glas om" en "Charlie stormt de kamer binnen" vliegen de kijker om de oren. Het lijkt bijna alsof deze boodschappen gericht zijn op de cast en per abuis hardop worden voorgelezen. Het maakt de serie vooral erg druk en rommelig.

De personages maken ondertussen wel van alles mee waar veel mensen zich in zullen herkennen. De meeste mensen zijn weleens op zoek geweest naar de liefde en hebben de levensfase waar Sophie en haar vrienden in zitten meegemaakt. Dit maakt het een aangename serie om naar te kijken. Op deze manier kan de serie bijna oneindig veel seizoenen krijgen, want het leven van de personages blijft zich gewoon op dezelfde voet voortzetten.

Het ene moment is het verhaal grappig, het andere ontroerend. Je doet er How I Met Your Father dan ook enigszins mee tekort om het puur een komedieserie te noemen, maar een sterke moraal of boodschap bevat zij toch ook weer niet. Het verhaal blijft vrij luchtig en snijdt weinig actuele of boeiende kwesties aan. How I Met Your Father is dan ook louter vermakelijk te noemen, waar natuurlijk helemaal niets mis mee hoeft te zijn als je na een lange dag nog even op de bank neer wilt strijken met een leuke serie.

★★★☆☆

How I Met Your Father is te zien bij Disney+.