Recensie Netflix-serie 'Workin' Moms' seizoen 7

Kate en haar vriendinnen zoeken nog een laatste keer naar de juiste balans tussen hun werk en hun gezin.

Regie: Yael Staav, Jessie Gabe, Romeo Candido | Cast: Catherine Reitman (Kate), Dani Kind (Anne), Sarah McVie (Val), Jessalyn Wanlim (Jenny), Enuka Okuma (Sloane), Philip Sternberg (Nathan), Ryan Belleville (Lionel) e.a. | Afleveringen: 13 | Speelduur: 23 minuten | Jaar: 2023

Workin' Moms is terug met een zevende en laatste seizoen. Een kleine terugblik naar waar seizoen zes eindigde brengt de kijker direct weer in het vertrouwde verhaal van Kate en haar vriendinnen. Anne werd namelijk aangereden door een van haar patiënten, maar in de eerste aflevering komt zij meteen weer thuis en wordt het verhaal hervat. Dit laatste seizoen voelt dan ook vanaf het eerste moment vertrouwd aan voor vaste kijkers van de serie.

Kate en haar vriendinnen komen, net als in de eerdere seizoenen van Workin' Moms, voor een heel scala aan uitdagingen te staan. De gebeurtenissen in de serie zijn daarmee herkenbaar voor veel werkende, maar ook niet-werkende moeders. De personages zijn gedurende de seizoenen gegroeid, net als hun kinderen. Zo loopt Anne tegen problemen aan met haar tienerdochter die steeds zelfstandiger wordt en krijgt Kate te maken met de liefdesperikelen van haar stiefzoon.

Doordat Sloane een baby heeft gekregen en Val een kleindochter, waarbij laatstgenoemde het uiteraard weer niet kan laten zich grondig met de opvoeding te bemoeien, keert het babysfeertje van het eerste seizoen weer een beetje terug. Dit laatste seizoen heeft daarmee iets nostalgisch, maar lijkt hiermee ook wat in de herhaling te vallen. Zoals Sloane haar werk met haar pasgeboren baby probeert te combineren heeft namelijk opvallend veel weg van hoe Kate dit deed in het eerste seizoen. Inclusief lekkende borsten en collega's die niet goed weten hoe ze met dit soort ongemakkelijke situaties om moeten gaan.

Wat dat betreft lijkt dit het juiste moment om te stoppen. De serie zou nog veel langer door kunnen gaan, maar alle aspecten van het combineren van het moederschap met een baan zijn inmiddels wel de revue gepasseerd. Om te voorkomen dat de serie uitgemolken wordt en er te veel herhaling optreedt is het verstandig een einde te breien aan dit verhaal.

In dit zevende seizoen volgen de gebeurtenissen zich in een prettig hoog tempo op. In elke aflevering gebeurt wel weer iets nieuws en onverwachts, wat met de juiste dosis humor wordt gebracht. Dit houdt ook de serieuze en pijnlijke momenten luchtig. Bovendien duurt elke aflevering exact 23 minuten, de perfecte lengte om even tussendoor te kijken of om juist flink wat afleveringen achter elkaar te bingen.

Catherine Reitman, die zowel het verhaal bedacht als de rol van Kate alle seizoenen op zich nam, neemt zichtbaar op emotionele wijze afscheid van de serie, die ongetwijfeld als haar eigen kindje is gaan voelen. De laatste aflevering sluit niet alleen het seizoen, maar ook de complete serie van Workin' Moms duidelijk af wanneer Kate de deur letterlijk achter zich dichttrekt.

★★★★☆

Workin' Moms is te zien bij Netflix.