Recensie Apple TV+-serie 'High Desert'

Recensie Apple TV+-serie 'High Desert'

Als de Coen-broers en Shane Black ooit zouden samenwerken zou dat waarschijnlijk iets opleveren zoals deze serie.

Regie: Jay Roach | Cast: Patricia Arquette (Peggy), Matt Dillon (Denny), Bernadette Peters (Rosalyn), Brad Garrett (Bruce), Christine Taylor (Dianne), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 26-39 minuten | Jaar: 2023

Mensen met een reputatie in platte komedie willen regelmatig bewijzen dat ze tot meer in staat zijn. Niet alleen acteurs, maar ook regisseurs. De maker van de Anchorman-films en andere maffe komedies met Will Ferrell in de hoofdrol is verantwoordelijk voor onder andere Succession. De regisseur van de Austin Powers-films had hetzelfde idee en sloeg de handen ineen met Ben Stiller als producent om High Desert te realiseren. Nog steeds een komedie, maar zeker niet plat.

Na het overlijden van Peggy's moeder melden haar broer en zus dat ze het huis willen verkopen. Peggy woont daar zelf ook, dus ze moet in actie komen. Terwijl ze haar baantje als actrice in een nagebouwd westerndorpje behoudt, maakt ze gebruik van haar mensenkennis en doopt zichzelf om tot de assistent van een lokale speurneus. Dat is al behoorlijk jongleren en daar komt ook nog eens bij dat ze aan de methadon zit en een dubbelganger van haar moeder treft.

High Desert heeft het praktisch allemaal: een plot als een misdaadkomedie van Shane Black (Kiss Kiss Bang Bang, The Nice Guys), personages als die van de gebroeders Coen, een prachtige woestijnlocatie als setting, strakke regie en cinematografie van iemand die inmiddels een aardig cv heeft en een sterrencast met als uitschieter Patricia Arquette die geboren is voor de rol van Peggy.

Ze maakt gebruik van haar eigen hese stemgeluid dat het personage van nature een achterbuurttintje geeft. De dame is dan ook geen onschuldig engeltje: haar man zit in de bak omdat die een drugshandelaar was en daar deed zij destijds vrolijk aan mee. Ze houdt zich ook niet helemaal netjes aan haar huidige afkickproces. Aan de andere kant, als een Erin Brockovich heeft ze meer tussen de oren dan je zou denken. Ze prikt daadwerkelijk zo door iedereen heen, heeft kennis van kunstcultuur en schrijft een toneelstuk.

Peggy is geen goed mens aangezien ze haar criminele activiteiten niet ziet als iets verkeerds, maar dit vergeef en vergeet je al na de eerste paar minuten. Ze is zo charmant en scherp geschreven en perfect vertolkt door Arquette dat je direct aan haar kant staat. Ze doet immers hard haar best op andere gebieden en heeft er talent voor. En het verlies van haar moeder komt hard aan. Ze waren beste maatjes.

Het plot met de dubbelganger van haar moeder is het enige minpunt aan de serie omdat het zo vergezocht is. Die dubbelganger wordt dan ook gewoon gespeeld door dezelfde actrice, Broadway-legende Bernadette Peters. Hoe groot is de kans dat een kloon van je moeder tegenkomt in dezelfde stad waar je al jarenlang met diezelfde moeder woont? Erg flauw, maar het wordt vervolgens wel sterk toegepast door Peggy haar te laten inhuren als actrice, zodat ze haar verdriet met haar toneelstuk van zich af kan schrijven.

Dat klinkt serieus, maar High Desert blijft een hilarische serie. Vooral omdat de actrice geen idee heeft dat ze stiekem een surrogaatmoeder is en alles steeds verpest door te improviseren en suggesties te leveren. Maar niemand is zo grappig als Peggy zelf. Ze wurmt zich overal tussen, wuift haar opdringerigheid af als irrelevante onzin en charmeert als dame met een hoop joie de vivre. Daarnaast zijn er ook nog onder andere Matt Dillon, Brad Garrett en Christine Taylor.

Alle plotlijntjes lopen lekker door elkaar: het mysterie dat moet worden opgelost, omgaan met haar ex-man, de familieproblemen en de werkperikelen in het westerndorpje – alles wordt kundig gejongleerd tot een uitgebalanceerd geheel. Zonder volledige afronding, dat wel. Het detectiveverhaaltje krijgt een conclusie, maar de laatste aflevering eindigt vrij abrupt. Als het de bedoeling is dat het daar voorgoed bij blijft kan de kijker geheid inschatten wat het einde is, maar hopelijk gaan de avonturen van Peggy voort.

★★★★★

High Desert is te zien bij Apple TV+.