Recensie Netflix-serie 'Black Knight'

Recensie Netflix-serie 'Black Knight'

Deze apocalyptische sciencefictionserie is wat onregelmatig, maar weet een goede Mad Max-sfeer neer te zetten.

Regie: Ui-seok Cho | Cast: Woo-bin Kim (5-8), You-seok Kang (Sa-wol), Seung-heon Song (Ryu Seok), So-young Lee (Seol-ah), Yoon-seo Roh (Seul-ah), e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 44-51 minuten | Jaar: 2023

De Zuid-Koreaanse sciencefictionserie Black Knight speelt zich veertig jaar af na de inslag van een komeet. Slechts één procent van de bevolking heeft deze inslag overleefd. De lucht is giftig en zuurstof is schaars. Korea is een grote zandvlakte geworden en bevolking opgedeeld in strikte klassen, wat voor de nodige corruptie zorgt. De meest welvarende mensen wonen in groene centra terwijl de middenklasse leeft in grijze bunkers die doen denken aan de Nederlandse Vinex-wijken. De rest, vluchtelingen genoemd, mag het uitzoeken in de gure droogte.

Sa-wol wil zuurstofbezorger worden, wat voor vluchtelingen de meest gewilde baan is omdat het de enige manier is om uit de woestijn te ontsnappen. Hij traint hiervoor continu en komt zo in contact met 5-8, de legendarische bezorger die onverslaanbaar lijkt. Ondertussen zijn op macroniveau de overheid en een megacorporatie met elkaar in strijd over de verhuizing van de vluchtelingen. Daarmee klinkt een maatschappijkritische noot, maar schuwt het verhaal de clichés zeker niet.

Het verhaal werkt het beste wanneer het ingaat op de persoonlijke perikelen. Sa-wol is aandoenlijk en zorgt voor empathie bij de kijker. 5-8 is de perfecte tegenhanger en lekker overdreven stoer. Hierin slaat de serie af en toe wel door als hij te zien is als bezorger, met de ramen open en een sigaret die half uit de mond hangt. Wanneer het verhaal zo hamert op de schaarste van schone lucht en zuurstof is het misschien een idee dit soort shots achterwege te laten, hoe stoer het er ook uitziet.

De personages zijn erg vermakelijk, maar verwacht geen enorm gelaagde mensen. 5-8 is de stoere protagonist, Sa-wol de wat sullige doch empathische en sterk hoopvolle jongen waarmee de kijker zich kan identificeren en Ryu Seok de klassieke slechterik die door en door slecht is waardoor het makkelijk is om hem met een gebalde vuist af te keuren. Allemaal wat eentonig, maar in dienst van het verhaal dat over het algemeen redelijk rechttoe rechtaan is.

Althans, tot de momenten dat het flink uit de bocht schiet. Want wanneer het verhaal komt aanzetten met mutanten, massale kidnappings en vaccinaties waar iets niet helemaal mee klopt probeert de serie te veel ideeën in te weinig tijd te proppen, waardoor ze niet lekker uit de verf komen. Doordat Black Knight nooit helemaal in zijn eigen mythologie durft te duiken zijn de verklaringen voor deze heftige gebeurtenissen wat oppervlakkig. Deze momenten zorgen ook voor rare tempoverschillen.

Gelukkig zijn er maar een aantal momenten waarop de handen van het stuur lijken te gaan en de richting mist. Aan het einde van de rit komt alles mooi samen en blijkt het verhaal ondanks of juist dankzij de clichématigheid zeer effectief. Niet elk verhaal hoeft het wiel opnieuw uit te vinden zolang het goed is uitgevoerd en dat is het geval bij Black Knight. De emotionele momenten raken en het einde is eindelijk eens niet bedoeld om een vervolg op te zetten.

De stijl en het uiterlijk van de serie mogen evenmin onopgemerkt blijven, want alles ziet er schitterend uit. De stijl doet enorm denken aan de Mad Max-films, maar dan met de over-the-top actie en choreografie die kenmerkend is voor Zuid-Koreaanse producties. Een mix die bijzonder goed werkt. De perfect gekozen muziek ondersteunt de toon van de scènes en productioneel gezien doet de serie geen enkel moment onder voor Hollywoodproducties.

Is dit verhaal vaker verteld? Ja. Is dit al eens beter verteld? Ook. Is dit verhaal slechter verteld? Zeker! Er is iets vertrouwelijks aan het bekende pad kiezen. Coq au vin kan misschien lekkerder of beter zijn, maar soms heb je toch gewoon meer zin in die hamburger met friet. Het verhaal is effectief, de personages vullen het verhaal leuk in en het ziet er allemaal waanzinnig uit. De opmars van de Zuid-Koreaanse content mag op deze manier nog wel even doorgaan.

★★★☆☆

Black Knight is te zien bij Netflix.