Recensie Disney+-serie 'A Small Light'

Recensie Disney+-serie 'A Small Light'

Fascinerende en aangrijpende serie over de rol die Miep Gies speelde in het verhaal van Anne Frank.

Regie: Tony Phelan, Susanna Fogel, Leslie Hope | Cast: Bel Powley (Miep Gies), Liev Schreiber (Otto Frank), Joe Cole (Jan Gies), Amira Casar (Edith Frank), Billie Boullet (Anne Frank), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 40-56 minuten | Jaar: 2023

Het verhaal van Anne Frank is wereldwijd bekend, maar niet iedereen kent Miep Gies, de vrouw die Anne en haar familie hielp onderduiken. Als de secretaresse van Otto Frank en kind aan huis bij zijn gezin was zij voor hem een voor de hand liggende, zo niet noodzakelijke keuze om in tijden van nood om hulp te vragen. De rest is geschiedenis, op zijn zachtst gezegd. Eindelijk krijgt Miep de serie die ze verdient. En hoe.

Als grote spil in het verhaal van de onderduikers in het Achterhuis willen we Miep Gies maar wat graag leren kennen. Goed gespeeld door Bel Powley zien we Miep uitgaan, uitslapen, niet al te enthousiast op zoek gaan naar werk of een echtgenoot, kortom: eigenwijs en vrijgevochten zijn. We kunnen alleen maar gissen naar in hoeverre deze jongedame lijkt op de echte Miep, maar het neergezette personage is in ieder geval innemend en indrukwekkend. Wanneer Otto Frank haar schoorvoetend vraagt hem te helpen en daarmee haar eigen leven te riskeren, weten we wat haar antwoord zal zijn. En waarom.

Jarenlang was Miep Gies de secretaresse van Otto Frank. Vanzelfsprekend leerde ze ook zijn vrouw en kinderen kennen en Otto ontmoette Mieps echtgenoot Jan. Miep zag Anne en zus Margot opgroeien en er ontstond een vriendschap tussen haar en Otto. Hoe moeilijk het voor hem ook geweest moet zijn om Miep te vragen hem en zijn gezin te helpen onderduiken, met alle mogelijke gevolgen van dien – er waren naar alle waarschijnlijkheid weinig anderen aan wie hij deze taak kon toevertrouwen. Miep twijfelt geen moment om haar vrienden bij te staan. Noem het dapper, onbezonnen, of gewoon menselijk.

Natuurlijk is Anne Frank door haar populariteit prominent aanwezig in A Small Light. Zelfs zus Margot wordt aangespoord om over haar zus te praten, want die is nu eenmaal interessanter. Op zich wel begrijpelijk, als meest beroemde Nederlander aller tijden. Maar toch. Wanneer Margot in het gesprek meegenomen wordt, voelt het een beetje geforceerd en onecht. En dat is jammer, want de serie is verder absoluut prachtig gemaakt.

De gebeurtenissen in de serie zijn natuurlijk aangrijpend, maar er zit toch ook humor in, waar Powley goed mee overweg kan. Ze schakelt moeiteloos tussen die twee en zet een
Miep neer die beurtelings vrolijk en ontredderd is. Hoopvol en politiek geëngageerd, door haar omgeving dikwijls als naïef bestempeld, maar daarom niet minder aimabel – integendeel. Zelfs als Miep impulsief of ongeduldig te werk gaat, staan we aan haar kant.

De cast is vooral Engels, dus begrijpelijk dat dat de voertaal is. Maar doordat er met regelmaat Duits wordt gesproken, zal de Nederlandse kijker het wrang vinden de moerstaal te moeten missen. De namen zijn gelukkig Nederlands gebleven en de acteurs doen hun best deze goed uit te spreken – de een beter dan de ander. De oplettende kijker zal de Nederlandse Hannah van Vliet langs zien komen, in een klein rolletje. Zij is op haar beurt beleefd genoeg om de Nederlandse namen net zo uit te spreken als haar Engelse collega's.

Dat de Nederlandse hand in deze serie klein is mag niet verwonderlijk zijn: van de talloze films over Anne Frank is er slechts één van Nederlandse maak. Eigen schuld, dikke bult, zullen we maar zeggen. Miep zou het verbazen: ze laat zich in de serie uitgesproken positief uit over Nederland. Menig Nederlander zal zich warm van binnen voelen worden als Miep haar landgenoten ophemelt en afgeeft op de Duitsers. Tja, daar houden we van. Alsof de makers het wisten.

A Small Light is natuurlijk gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar blijft – uiteraard om sterk drama te creëren – lang niet altijd bij de feiten. Zo heeft echtgenoot Jan in de serie een grotere bijdrage toebedeeld gekregen en dat voegt waarde toe. Ook vele randfiguren, vooral verzetsstrijders, krijgen uitgebreid de ruimte in de serie. Zo wordt een zo goed mogelijk beeld geschetst van het Nederlandse verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De serie is vanaf de eerste scene adembenemend spannend en die spanning groeit met elke aflevering. De opbouw naar de laatste afleveringen is ijzersterk. En ja, de afloop is bekend, en toch houden we de adem in bij elke nieuwe ontwikkeling. De vraag hoe overheerst en elk detail krijgt aandacht. Hier en daar zijn de emoties ietwat dik aangezet, maar A Small Light blijft mooi ingetogen op de juiste momenten.

De echte Miep Gies antwoordde op de vraag of het niet allemaal voor niets is geweest vanwege deze afloop: nee, want zij heeft Annes leven met twee jaar verlengd en in die tijd heeft zij haar boodschap van tolerantie en begrip kunnen schrijven. Zonder Miep geen dagboek van Anne Frank dat de wereld rondging. Gaat allen kijken naar deze prachtige serie en prijs Miep Gies om haar nuchtere Nederlandse trots – nou ja, ze was van oorsprong Oostenrijkse. Maar toch.

★★★★★

A Small Light is te zien bij Disney+.