Recensie HBO Max-serie 'Spy/Master'

Recensie HBO Max-serie 'Spy/Master'

Een complex stukje historie wordt op een intrigerende manier aan het licht gebracht.

Regie: Christopher Smith | Cast: Alec Secareanu (Victor), Parker Sawyers (Frank), Ana Ularu (Carmen), Aidan McArdle (Walter), Andrea Vasile (Adela), Svenja Jung (Ingrid), Nico Mirallegro (John) e.a. | Afleveringen: 6 | Speelduur: 43-50 minuten | Jaar: 2023

Midden in de Koude Oorlog speelt is Victor Godeanu de rechterhand van de Roemeense dictator Nicolae Ceaușescu. Victor heeft besloten zich tegen diens communistische regime te keren en werkt in het diepste geheim als spion voor de Amerikaanse overheid. Als dit geheim aan het licht komt is hij zijn leven niet zeker en besluit hij op de vlucht te slaan.

Spy/Master volgt tien dagen uit het leven van Victor, tijdens zijn poging om richting het westen te vluchten. De serie brengt diverse aspecten van het communistische regime uit de jaren zeventig aan het licht en laat zien hoe het dubbelleven van een spion er in die tijd uit moet hebben gezien. Alleen al dit dubbelleven zorgt voor een interessante verhaallijn met veel spannende momenten, zoals ontvoeringen, vluchtpogingen, onderdrukking en moord.

Doordat het verhaal slechts een korte periode beslaat wordt en overal gedetailleerd op in wordt gegaan, schetst de serie een zeer compleet beeld van alles wat Victor meemaakt tijdens zijn werk als spion en verrader. Spy/Master gaat echter nog een stapje verder door het verhaal op niet-chronologische volgorde te vertellen. Deze interessante structuur geeft de serie een extra dimensie. De kijker wordt hierdoor op tactische momenten van de juiste informatie voorzien. Dit zorgt voor onverwachte wendingen en verrassingen, zonder de kijker op het verkeerde been te zetten.

Deze niet-chronologische vertelling zorgt er ook voor dat je als kijker je aandacht erbij moet houden. Op sommige momenten wordt er aangegeven dat het gaat om een terugblik naar zes of tien dagen geleden, maar niet alle terugblikken worden aangekondigd of duidelijk afgebakend, wat voor enige verwarring kan zorgen. Tegen het einde vallen echter alle puzzelstukjes perfect op hun plaats.

Voorafgaand aan elke aflevering wordt een tijdlijn met diverse belangrijke gebeurtenissen afgespeeld, die de kijker een wat completer beeld geeft van het communisme en de context waarin het verhaal zich afspeelt. Het moge duidelijk zijn dat de makers over alle details hebben nagedacht. Het verhaal speelt zich af in 1978 en dat zie je aan alles terug. De complete aankleding lijkt rechtstreeks uit de jaren zeventig te komen. Van kleding en kapsels tot auto's en gebouwen: alles is tot in de puntjes uitgedacht. Spy/Master dompelt de kijker helemaal onder in dit tijdperk.

Spy/Master speelt zich af in zowel Roemenië als Duitsland, met een belangrijke rol voor de Amerikaanse ambassade. De Roemeense Securitate, de CIA en de Duitse Stasi worden samengebracht in dit verhaal en enkele Egyptische personages zorgen voor nog meer diversiteit. De Roemeense journalist en scenarist Adina Sadeanu en de Amerikaans-Duitse scenarioschrijfster Kirsten Peters weten samen met de cast van verschillende nationaliteiten deze interessante mengelmoes op een zeer professionele en realistische manier samen te brengen. Spy/Master is spannend en interessant, met een hoge historische waarde en een complex scenario vol zenuwslopende wendingen, waardoor de serie allesbehalve saai te noemen is.

★★★★☆

Spy/Master is te zien bij HBO Max.

[video]uGE2W7PQk9o/video]