Recensie Netflix-serie 'XO, Kitty'

Recensie Netflix-serie 'XO, Kitty'

Chaotische serie waarin je als kijker struikelt over alle romantische verwikkelingen.

Regie: Jennifer Arnold, Jeff Chan, Katina Medina Mora, e.a. | Cast: Anna Cathcart (Kitty), Minyeong Choi (Dae), Gia Kim (Yuri), Sang Heon Lee (Min Ho), Anthony Keyvan (Q), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 24-34 minuten | Jaar: 2023

XO, Kitty is het zoveelste voorbeeld van een succes uitmelken. Matchmaker Kitty uit de To All the Boys I've Loved Before-films staat centraal in deze spin-off, waarin ze afreist naar Zuid-Korea. De weinig originele titel doet denken aan Love, Simon en Love, Victor en ze hebben zelfs acteur Anthony Keyvan uit die tweede titel gecast. Helaas lijkt met de afwezigheid van originaliteit ook alle logica overboord gezet.

Wanneer Kitty de bevestiging ontvangt dat K.I.S.S., de school waar haar penvriendje Dae studeert, haar heeft toegelaten, moet ze zorgen dat haar ouders haar laten gaan. Compleet met powerpointpresentatie en een groot gevoel voor drama zet ze uiteen waarom dit de enige logische stap voor haar is. Vanwege Dae, maar ook omdat haar overleden moeder eveneens daar heeft gestudeerd. Uiteraard laten haar ouders haar gaan, want anders was er geen serie, en Kitty vertrekt naar Zuid-Korea. Eenmaal aangekomen blijkt Dae er echter een (fake) vriendin op na te houden. Een heldere premisse, maar de uitwerking laat te wensen over.

Naast Kitty en Dae worden er nog wat kleurrijke figuren opgevoerd. Er is de onuitstaanbare maar sexy Min-ho die op de luchthaven doet alsof hij geen Engels spreekt en de zelfverzekerde Yuri die een geheime relatie heeft. Ook zijn daar nog de docenten en andere volwassenen waarvan Kitty hoopt dat ze haar kunnen helpen meer te weten te komen over haar moeder. Dat gaat gepaard met zoveel toeval dat alle realiteitszin verloren lijkt. Ook de kleurrijkheid van de personages komt deels voort uit het script en de domme keuzes die ze maken.

Als je over het slechte schrijfwerk heen kunt stappen is XO, Kitty nog best een prima wegkijkende prima serie. De afleveringen zijn allemaal rond de dertig minuten, wat het wel heel aantrekkelijk maakt om door te blijven kijken. En als je dan na een paar afleveringen nog niet bent afgehaakt, lukt het de serie wellicht alsnog om je mee te krijgen met het melodrama. De acteurs brengen het namelijk prima. Sommige dilemma's waar de personages mee te maken krijgen zijn herkenbaar of roepen sympathie op, waardoor het moeilijk is helemaal niets voor ze te voelen.

Verder is het fris opgediend vermaak. Zo bestaat de soundtrack, uiteraard, uit veel bekende K-popnummers. Ook het oog wil wat en dat lukt prima met de leuke outfits die voorbijkomen, met name die van Yuri, en de acteurs kunnen bestempeld worden als 'eye candy'. Door het hoge tempo en de vlotte montage vliegen de afleveringen voorbij, maar tegelijkertijd blijven er ook behoorlijk wat losse eindjes hangen.

Of XO, Kitty de kijkers uiteindelijk met een goed gevoel achterlaat is wel de vraag. De makers gaan namelijk niet voor het klassieke scenario dat je bij een romantische serie als deze zou verwachten. Omdat niet alle verhaallijnen die naar dit einde leiden even overtuigend zijn zal het voor sommigen even slikken zijn. Wellicht dat voor een mogelijk vervolgseizoen betere scriptschrijvers aan de slag gaan en dan kan het nog best een degelijke, luchtige serie worden.

★★☆☆☆

XO, Kitty is te zien bij Netflix.