Recensie Netflix-serie 'FUBAR'

Recensie Netflix-serie 'FUBAR'

Meer Schwarzenegger dan deze onzinnige doch vermakelijke actiekomedie wordt het niet.

Terence Shea
Regie: Phil Abraham, Holly Dale, Stephen Surjik | Cast: Arnold Schwarzenegger (Luke Brunner), Monica Barbaro (Emma), Milan Carter (Barry), Jay Baruchel (Carter), Fortune Feimster (Roo), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 45-59 minuten | Jaar: 2023

Die kleine oogjes, die grote kaak, dat brede lijf, het sigarenroken, de flauwe oneliners en dat bizarre doch iconische accent: er is maar een Arnold Schwarzenegger. Nu Sylvester Stallone is overgestapt naar televisie kon de beroemde Oostenrijkse Hollywoodster niet achterblijven. Beide heren hebben een aparte spraak, maar toch komt Stallone weg met serieus drama en Arnie niet. Daarom kreeg de ene een kwalitatief misdaaddrama en de ander een komische actieserie. Briljant is die niet, maar de schoenmaker blijft tenminste bij zijn leest.

Zijn kinderen en ex-vrouw weten na al die jaren nog steeds van niets, maar Luke Brunner is stiekem CIA-agent. Hij staat op het punt om met pensioen te gaan, maar tijdens zijn afscheidsfeestje wordt hem nog een laatste klus toegewezen. Hij krijgt deze omdat hij een connectie heeft met de slechterik die hij moet oppakken, wat de huidige agent niet lukt. Eenmaal op locatie leert hij wie die collega is: zijn eigen dochter! En omdat Luke altijd een afwezige vader is geweest hebben ze geen goede band. Dit is het begin van een moeizame samenwerking.

Schwarzeneggers personage heet Brunner omdat het een Oostenrijker is. Luke rookt ook graag sigaren. Het is al gauw duidelijk: deze serie is hem op het lijf geschreven. Zelfs nog een vleugje True Lies erbij door hem een geheimagent te maken wiens gezin daar niks van af weet. Misschien nog een snufje Commando door er een vader-dochterrelatie in te stoppen. Hier en daar een niet al te opzichtige verwijzing naar zijn eerdere werk door hem het woord 'chopper' uit te laten spreken.

Arnies accent is vreemder dan ooit nu Christoph Waltz bekend is; die komt ook uit Oostenrijk, maar klinkt gewoon Duits zoals iedereen uit dat land. FUBAR is deels een komedie, maar af en toe ook onbedoeld wanneer Schwarzenegger aan het woord is. Aangezien zijn fans daarvan kunnen genieten is het zeker niet beledigend voor hem. Een collega van Luke heet Barry en zijn naam wordt vaak genoemd, maar door hem als 'Be-awwy'. Het is moeilijk om daar niet om te lachen.

Het is wel zonde dat FUBAR een middelmatige productie is. The Governator is dan misschien niet geschikt voor diepzinnig drama, maar James Cameron heeft meermaals aangetoond dat Schwarzenegger prima inzetbaar is in kwalitatieve producties. Maar deze serie heeft generieke scenario's, acteurs, cinematografie en muziek. Zelfs het liedje tijdens de aftiteling klinkt als een deuntje voor een bedrijfsfilmpje van dertig jaar geleden.

Het uitgangspunt is erg vergezocht. Dus de CIA heeft achter de rug van een agent zijn dochter ingehuurd en ze hebben het jarenlang zorgvuldig geregeld dat de twee elkaar nooit tegen het lijf zouden lopen? De luchtige toon maakt het vergeeflijk, maar het blijft gewoon onzinnig. De twee worden samen op missies gestuurd die vervolgens in gevaar raken omdat paps en dochterlief op elkaar staan te vitten, maar toch blijven ze gepaard.

De eerste paar afleveringen zijn ook erg ouderwets in opzet door de structuur steeds hetzelfde te laten zijn: praten over issues, bijeenkomst, missie, iets gaat mis. Pas in latere afleveringen is er meer afwisseling in de opbouw. Ook neemt het persoonlijke drama iets toe, maar dat raakt voor geen meter omdat er vanaf het begin al zo'n B-actiefilmtoon is gezet. Dat Lukes kleindochter ernstig ziek is, is een begrijpelijke motivatie voor het personage, maar het brengt de kijker niet naar het puntje van zijn stoel.

De rest van de cast bevat geen bekende acteurs, op Jay Baruchel na. Die speelt altijd een kneus en zijn bijrol in deze serie vormt daarop geen uitzondering. Sommigen zullen ook Fortune Feimster wel herkennen, een stand-up-comédienne met een kleine acteercarrière. Zij is er voor de komische noot, alhoewel het soms erg voor de hand liggende opmerkingen zijn – in de eerste aflevering komt de verplichte vaginagrap al voorbij. Wanneer zij zich in de laatste twee afleveringen van haar serieuze kant moet laten zien blijkt haar talent daar pijnlijk afwezig te zijn.

FUBAR is voornamelijk voor fans van Arnie, oud en nieuw. Dat de serie ongetwijfeld direct de eerste plaats van Netflix' toptienlijst zal veroveren is iets waar Netflix zelf ook vanuit lijkt te gaan, getuige de binnenkort te verschijnen documentaire Arnold. Dankzij een cliffhangereinde kan er, zodra de schrijversstaking voorbij is, meteen kan worden gewerkt aan een tweede seizoen. Voor wie niet weet wat 'FUBAR' betekent: hoog tijd om eens Saving Private Ryan (opnieuw) te bekijken.

★★★☆☆

FUBAR is te zien bij Netflix.