Recensie Disney+-serie 'Blood Curse'

Recensie Disney+-serie 'Blood Curse'

Indonesische serie biedt een slimme mix van horror en familiedrama.

Regie: Kimo Stamboel | Cast: Mikha Tambayong (Wulan), Deva Mahenra (Esa), Jystin Adiwinata (Wisnu), Ence Bagus (Asep), Willem Bevers (Bondan), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 42-50 minuten | Jaar: 2022

Het Indonesische Blood Curse biedt een bijzondere combinatie van horror en familieperikelen van bijna soapachtige proporties, vol duistere geheimen en dik aangezette problemen. Wanneer in de eerste aflevering duidelijk wordt dat een familie door iemand vervloekt is, is de vraag meteen wie van de vele kandidaten dit zou kunnen hebben gedaan. Hiermee is de serie een soort whodunnit, die met elke aflevering steeds meer licht schijnt op een ingewikkelde familiegeschiedenis.

Hoewel de serie zich niet volledig richt op horror zijn de gruwelijkheden niet makkelijk te verteren. Een van de redenen waarom Aziatische horror zo goed is, is het kleinschalige, het makkelijk herkenbare – zoals insecten op plekken waar je ze niet wilt hebben. Veel voelbaarder dan bijvoorbeeld een spectaculaire onthoofding of overdreven bloedbad. Deze huis-tuin-en-keuken-horror past goed in een verhaal waarin de gebeurtenissen omtrent de familie de boventoon voeren.

Een modern (lees: rijk) gezin, wonend op Jakarta, krijgt te maken met eeuwenoude zwarte magie. Vreemde gebeurtenissen in en rond het huis luiden een periode van angst en verlies in. Zo modern is de familie overigens niet: wanneer dochter Wulan een huwelijksaanzoek krijgt is haar eerste reactie te gaan zitten mokken omdat ze nu blijkbaar huisvrouw moet worden, ook al benadrukt haar verloofde haar carrière niet in de weg te willen staan.

Waar Aziatische horror tevens om bekendstaat is dat deze soms tergend langzaam is, wat enerzijds een naargeestige toon uitstekend kan benadrukken, maar anderzijds de kijker in slaap kan doen vallen. Ook Blood Curse heeft de neiging in te zakken, vooral omdat er zoveel aandacht wordt besteed aan het drama en de menselijke relaties. De echte horrorliefhebber wordt niet bediend met deze serie, maar wellicht is zij vooral geschikt voor wie wil beginnen met (Aziatische) horror.

Vooral de laatste afleveringen zijn traag, maar door de spannende cliffhangers is het toch lastig niet direct aan de volgende te beginnen. Er komt steeds minder horror, ook valt de horror zelf steeds vaker in herhaling. Gelukkig blijft de zoektocht naar de boosdoener wel spannend, waardoor de serie meer wegheeft van een thriller of detective. Hier en daar zijn wat plotgaatjes te spotten – of wellicht heeft de kijker onvoldoende opgelet tijdens de langzame momenten?

De ontknoping brengt alle losse eindjes toch samen en is gruwelijk op kleinschalig voelbaar niveau, in lijn met zowel de vertelmethode van de serie als de focus op de familie. Het einde maakt de saaie momenten zeker goed. Disney+ investeert behoorlijk in Indonesische series en afgaand op Blood Curse bekijken is dat niet verwonderlijk. Origineel en bijzonder, moeilijk te categoriseren en daarom juist heel opvallend. Wat er verder nog aan series uit Indonesië komt zal vast interessant zijn, maar het is moeilijk voorstelbaar dat het zo uniek zal zijn als deze serie.

★★★☆☆

Blood Curse is te zien bij Disney+.