Recensie SkyShowtime-serie 'Grease: Rise of the Pink Ladies'

Terug naar de jaren vijftig met een hedendaagse twist in deze vrolijke highschoolmusical vol rock-'n-roll, vetkuiven en een meidenbende.

Regie: Alethea Jones, Benny Boom, Ruben Garcia, e.a. | Cast: Marisa Davila (Jane), Cheyenne Isabel Wells (Olivia), Ari Notartomaso (Cynthia), Tricia Fukuhara (Nancy), Shanel Bailey (Hazel), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 48-59 minuten | Jaar: 2023

Wie heeft er niet een keer op een feestje staan meedansen of op zijn minst meezingen op de klanken van You're the One that I Want of Greased Lightning? Zelfs mensen die in 1978 nog niet geboren waren hebben Grease vast en zeker een keer gezien. Nu de ene na de andere filmklassieker een vervolg krijgt of in een nieuw jasje wordt gestoken wordt van deze befaamde musical een prequel voorgeschoteld in de vorm van de mierzoete serie Grease: Rise of the Pink Ladies.

Het is vier jaar voordat de gebeurtenissen uit de film plaatsvinden. Vier buitenbeentjes op Rydell High bundelen hun krachten in de race om het voorzitterschap van de leerlingenraad en ziedaar: de rebelse Pink Ladies zijn geboren. In tien afleveringen komen vervolgens alle dramatische perikelen voorbij die in een highschoolserie te verwachten zijn, ondersteund door tientallen groots neergezette musicalnummers met zang en dans van hoge kwaliteit. Het ensemble wordt gevormd door een cast waarvan iedereen alle liedjes zelf zingt.

Ook de diversiteit van de cast en bepaalde thematiek zijn meer naar het heden getrokken. Destijds waren interraciale en LHBTQ-relaties echt nog niet zo maatschappelijk geaccepteerd. Andere thema's zoals traditionele man-vrouwverhoudingen en discriminatie worden juist wel in de tijdgeest van de jaren vijftig aangekaart. En sommige dingen veranderen nooit: de groepsvorming op school, de oudere generatie die vindt dat de jeugd verdorven raakt met hun onorthodoxe muziek en gedrag en de jeugd die zich tegen de heersende norm afzet en vrijvecht.

Voor de fans van de oorspronkelijke film zijn er genoeg verwijzingen in de muziek, bewegingen of het script die voor een glimlach en herkenning zorgen. Verdere overeenkomsten zijn de acteurs en actrices van gemiddeld zesentwintig jaar oud die door moeten gaan voor middelbare scholieren van zestien en de wat oppervlakkige verhaallijnen en twists. Het aantal driehoeksverhoudingen is zelfs voor een middelbare school ongeloofwaardig. Dit wordt echter grotendeels gecompenseerd door het vrolijke en luchtige karakter van de serie.

Grease: Rise of the Pink Ladies is mooi gemaakt, kijkt lekker weg en heeft een hoog feelgoodgehalte. Het einde suggereert de komst van een tweede seizoen en introduceert personages uit de oorspronkelijke film in de bijrollen. Grease: Rise of the Pink Ladies is een ode aan de buitenbeentjes die door vriendschap, loyaliteit en een open vizier veel meer bereiken dan alleen. Een heerlijke manier om tien uur lang in een fantasiewereld vol zang en dans te verdwijnen. Grease was and still is the word.

★★★★☆

Grease: Rise of the Pink Ladies is te zien bij SkyShowtime.