Recensie Netflix-serie 'Never Have I Ever' seizoen 4

Kan niet helemaal kan tippen aan eerdere seizoenen, maar desondanks een bevredigende afsluiting van een geliefde serie.

Regie: Kabir Akhtar, Lang Fisher, Dean Holland, e.a. | Cast: Maitreyi Ramakrishnan (Devi Vishwakumar), Poorna Jagannathan (Nalini Vishwakumar), Darren Barnet (Paxton Hall-Yoshida), Jaren Lewison (Ben Gross), e.a. | Aantal afleveringen: 10 | Speelduur: 24-31 minuten | Jaar: 2023

De populaire tienerkomedieserie Never Have I Ever komt met het vierde seizoen ten einde. Bedenker Mindy Kaling, bekend van onder andere The Office, heeft niet altijd succes gehad met haar eigen projecten, maar het slotseizoen van Never Have I Ever lijkt te worden ontvangen als een waardige afsluiting van Devi Vishwakumars middelbareschooltijd.

Never Have I Ever seizoen vier kan niet helemaal kan tippen aan eerdere seizoenen, met name de eerste twee, maar biedt desondanks een bevredigende afsluiting van de geliefde serie. Met de overvloed aan verhaallijnen en personages is dat geen geringe prestatie. Bijna elk personage krijgt een gepast einde en er wordt eindelijk een keuze gemaakt uit alle potentiële vriendjes die in vier seizoenen voorbij zijn gekomen.

Hoewel seizoen vier misschien niet dezelfde glans heeft als sommige voorgaande seizoenen, blijft de humor en charmante toon van de serie behouden. Het is nog steeds vermakelijk om naar de avonturen van Devi en haar vrienden te kijken, terwijl ze navigeren door de ups en downs van de tienerjaren. Met het hoger onderwijs voor de deur wordt het tijd voor de personages om keuzes te maken en zich voor te bereiden op de volgende fase.

Devi blijft ook dit seizoen het beste aspect van de serie. We leerden haar kennen als een wispelturige, opvliegende tiener die in elke situatie de slechtst mogelijke keuze leek te maken. Devi is nooit geschreven als een makkelijk verdraagbaar personage, maar toch kan je niet anders dan met haar meevoelen. Alles wat haar zo ontzettend vervelend maakt, maakt haar ook ontzettend menselijk. Daarmee is ze wellicht de meest accurate representatie van een tiener die in ieder geval Netflix ooit heeft gezien.

In het vierde seizoen zien we meer ontwikkeling in Devi dan in voorgaande andere seizoenen bij elkaar. Het doel dat ze voor zichzelf had gesteld in het eerste seizoen is bereikt: ze heeft voor het eerst seks gehad en in de nasleep zien we haar volwassen worden in haar relaties met de mensen om haar heen.

Helaas gaan deze ontwikkelingen niet samen met frisse, vernieuwende verhaallijnen, want het gebruikelijke middelbareschooldrama voert ook dit seizoen weer de boventoon. iet geheel verrassend – het blijft tenslotte een tienerserie – maar het was leuk geweest om een glimp op te vangen van de dingen waar de personages na hun afstuderen mee te maken zullen krijgen.

Een andere, grotere ergernis is het feit dat personages en verhaallijnen plots lijken te zijn verdwenen. Zo komt een aantal van Devi’s beste vrienden slechts in een beperkt aantal gastoptredens langs. Ze worden daarmee in principe gereduceerd tot veredelde figuranten zonder eigen verhaallijn of bijdrage aan andermans verhaal. Daarnaast komt ook een van de belangrijkste terugkerende verhaallijnen van de serie, de dood van Devi's vader, amper aan bod. Pas aan het einde van de serie wordt er kort naar verwezen, bij wijze van afronding.

★★★☆☆

Never Have I Ever is te zien bij Netflix.