Recensie HBO Max-serie 'The Righteous Gemstones' seizoen 3

De serie over een hebberige familie van televisiepredikanten bevat nog steeds onbehouwen humor met een hart.

Regie: Danny McBride, Jody Hill, David Gordon Green | Cast: Danny McBride (Jesse Gemstone), John Goodman (Eli Gemstone), Edi Patterson (Judy Gemstone), Adam Devine (Kelvin Gemstone), Cassidy Freeman (Amber Gemstone), Gregory Allan Williams (Martin Imari), Tim Baltz (BJ), e.a. | Afleveringen: 9 | Speelduur: 29-41 minuten | Jaar: 2023

Ook in het derde seizoen blijft de komedieserie The Righteous Gemstones bekoren met ongezouten humor met een hart. Nu pater familias Eli met pensioen is kent het familiebedrijf van televisiepredikanten een nieuwe uitdaging. De altijd kibbelende Jesse, Judy en Kelvin staan liever individueel in de schijnwerpers dan samen hun vader op te volgen. Bovendien neemt de van Eli vervreemd geraakte zus weer contact met hem op nadat haar zoons zich hebben aangesloten bij een door hun vader geleide sekte, een soort weerkorps van christelijke preppers. Ondertussen valt foute oom Baby Billy de Gemstones lastig met een slecht idee voor een spelletjesprogramma.

De rode draad tussen de verschillende verhaallijnen en flashbacks is een monstertruck met de naam Redeemer. Begeleid door knallende heavy metal uit de jaren tachtig voelt dit overdreven stoere vehikel exemplarisch voor seriemaker Danny McBrides formule. Soms zijn de grappen net zo onbehouwen als deze over de spullen heenrijdende truck en soms ook wel erg puberaal, getuige de vele fallusverwijzingen. Maar altijd vol sympathie voor de personages, wat leidt tot een sentimentele conclusie vol familieplezier om de uit de mottenballen gehaalde Redeemer.

McBride en Jody Hill staan garant voor een vlotte regie, waarbij de camera altijd vloeit op een prettig tempo. Dat levert soms grappige momenten op, wanneer bijvoorbeeld de drie kids vol vertrouwen in slow motion naar het podium lopen, maar Kelvin opeens terugloopt om net als de andere twee zijn steun en toeverlaat Keefe een zoen te geven. Hoezeer zaken ook uit de bocht kunnen vliegen, The Righteous Gemstones gaat nooit voor makkelijke doelwitten, zoals het strengchristelijke geloof van de personages.

Ook dit seizoen dijt de familie verder uit met eerder onbekende leden en verledens, met twee nieuwe neven als een koddig duo. De klungelige Carl en meeloper Chuck schipperen qua loyaliteit continu tussen moeder en vader. Ook de bekende typetjes amuseren nog steeds. McBride als Jesse speelt zijn standaard rol als hork inmiddels uit de losse pols. Edi Patterson schmiert hilarisch als Judy, waarmee de komedie in haar geval naar farce overgaat. Goodman loopt echter wel erg zalvend rond, nog extra aangezet doordat kleinzoon Gideon hem opeens als rolmodel ziet nu hij tijdelijk niet als stuntman kan werken.

Zo evolueert het familiedrama vooral verder vanuit de conflicten van de personages zelf. De luidruchtigere antagonisten en de humor van het tweede seizoen blijven meer achterwege. Het eeuwige gekibbel van de drie kinderen blijft geestig in alle pietluttigheid. Enkele ontwikkelingen van het verhaal voelen wel wat geforceerd, zoals de letterlijk Bijbelse plaag tijdens een belangrijk moment. Met alles pais en vree wanneer Jesse weer met zijn Redeemer rijdt, rijst echter de vraag in hoeverre er nog rek zit in het opduikelen van nu nog onbekende stukjes familiegeschiedenis. De auto zorgt in ieder geval voor de grootste vreugde dit seizoen.

★★★☆☆

The Righteous Gemstones is te zien bij HBO Max.