Recensie Disney+-serie 'The Full Monty'

Recensie Disney+-serie 'The Full Monty'

Nostalgie en nieuwe gezichten in een vervolg dat vijfentwintig jaar op zich heeft laten wachten.

Regie: Andrew Chaplin, Catherine Morshead | Cast: Robert Carlyle (Gaz), Mark Addy (Dave), Paul Barber (Horse), Steve Huison (Lomper), Paul Clayton (Dennis), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 38-54 minuten | Jaar: 2023

The Full Monty biedt een nostalgische hereniging met de geliefde personages uit de gelijknamige film, maar slaagt er niet altijd in om de magie daarvan te evenaren. Ondanks enkele vermakelijke momenten en een diepgewortelde genegenheid voor de personages mist deze serie de scherpte en eenvoud van zijn voorganger. Het is een aangename maar weinig gedenkwaardige reünie. Na een paar aflevering stelt menig kijker zich waarschijnlijk de vraag: "Waarom nu?" En waarschijnlijk ook: "Waarom überhaupt?"

Geschreven door Alice Nutter en Simon Beaufoy, die ook verantwoordelijk was voor het scenario voor de film, poogt deze serie het succes van de oorspronkelijke film te evenaren, maar helaas laat de uitvoering veel te wensen over. Hoewel er af en toe momenten zijn die raken, slaagt het geheel er niet in hetzelfde gevoel op te brengen als de film. Een echt meeslepend verhaal zit er ditmaal niet in.

Het is aan de terugkerende castleden om het verhaal te dragen. Robert Carlyle voorziet het hoofdpersonage Gaz wederom van enige komische en dramatische flair, maar het gebrek aan focus, resulteert in een onsamenhangend en doelloos verhaal. Ook Paul Barber als Horse kan niet zijn volle potentieel benutten, vanwege een slecht uitgewerkte verhaallijn. De verhaallijnen van de andere personages voelen geforceerd en overbodig aan, waardoor kijkers zich zullen afvragen waarom juist deze personages zijn gekozen om nog eens opnieuw te bezoeken, ruim vijfentwintig jaar nadat we ze voor het eerst zagen.

Ondanks nobele bedoelingen om relevante maatschappelijke problemen aan te pakken, zoals ondergefinancierde scholen en de strijd van de arbeidersklasse, slaagt The Full Monty er niet in om zijn thema's effectief te behandelen. De pogingen om problemen aan te kaarten voelen vaak oppervlakkig, waarbij bijrolpersonages worden gereduceerd tot symbolen of leermomenten. De introductie van nieuwe personages maakt het verhaal alleen maar verwarrender en verzwakt de impact van het oorspronkelijke ensemble.

The Full Monty mag dan momenten van warmte en kameraadschap tussen de personages hebben, maar deze worden overschaduwd door het gebrek aan richting en het onvermogen om los te komen van de beperkingen van nostalgie. In plaats van een fris en boeiend verhaal te bieden dat zich afspeelt in het hedendaagse Noord-Engeland, vertrouwt de serie op de bekendheid van de oorspronkelijke film en leunt op weinig subtiele verwijzingen, met als resultaat een oppervlakkige en inspiratieloze kijkervaring.

★★☆☆☆

The Full Monty is te zien bij Disney+.