Recensie Prime Video-serie 'I'm a Virgo'

Geen gebrek aan lijpe fantasie, maar misschien wel iets te veel.

Regie: Boots Riley | Cast: Jharrel Jerome (Cootie), Olivia Washington (Flora), Walton Goggins (Hero), Juliette Lewis (Justin), Elijah Wood (Studious Guy), Joel Edgerton (IBS Driver), e.a. | Afleveringen: 7 | Speelduur: 23-39 minuten | Jaar: 2023

In Me and You and Everyone We Know betreden twee mensen een atelier en menen dat het een rommeltje is, maar alles blijkt kunst te zijn. Maar wanneer een van hen een hamburgerwikkel op de grond ziet liggen en die prijst, blijkt dat dan weer echt vuilnis. Kunst: doe maar wat en kijk maar of de experts bepalen of het diepgang en waarde heeft. Schrijver-regisseur Boots Riley bezit een fantastische creativiteit waar hij om geprezen mag worden, maar hij verkoopt zijn werk wel alsof het veel om het lijf heeft zonder dat het echt voelt dat dat klopt.

Cootie is een reus. Letterlijk, de jongen is al vanaf zijn geboorte drie keer zo groot als anderen. Zijn oom en tante nemen hem in huis, waar ze hem verborgen houden voor de buitenwereld. Want anderen in het verleden die ook zo'n uitzonderlijke aandoening hadden werden uiteindelijk bestempeld als slechteriken en vermoord. Zodra Cootie een jongvolwassene is kan hij het toch niet laten om naar buiten te gaan. Hij gaat leren of zijn opvoeders gelijk hadden of niet.

I'm a Virgo is veel meer dan alleen een serie over een extreem uit de kluiten gewassen knul. Uiteraard zit er iets achter, maar bedenker Boots Riley heeft een volledige realiteit gecreëerd. Het is allemaal gebaseerd op de echte wereld, maar hij heeft overal zijn eigen draai aan gegeven. De serie zit vol met niet bestaande popcultuur en alles is kritiek op iets.

Er is bijvoorbeeld de Bing Bang Burger, een parodie op de Big Mac of Whopper. Cootie ziet zijn leven lang al reclame voorbijkomen voor deze hamburger, maar hij mag er geen omdat zijn oom en tante zeggen dat het vergif is. Wanneer hij er toch een eet vindt hij het inderdaad niet te vreten. Het broodje staat symbool voor alle troep die in de westerse wereld wordt verkocht waarover gedaan wordt alsof het iets bijzonders is.

Het is een overkoepelend thema: hoe sta jij in de maatschappij en hoe vormt de maatschappij hoe jij staat? In de eerste instantie glipt Cootie 's nachts naar buiten vermomd als reusachtige struik. Het duurt niet lang voor hij zichzelf toont, maar hij heeft al een bijnaam gekregen als monster en die behoudt hij, ondanks dat het al lang duidelijk is dat hij geen monster is. Hij krijgt zelfs de schuld van anderen wanneer zij nachtmerries over hem hebben.

Maar ja, dat soort kritiek is natuurlijk een beetje makkelijk. En daarom is I'm a Virgo niet zo diepgravend als de serie meent te zijn. Het lijkt meer op stereotiep filosofisch geneuzel dat begint na het roken van een jointje. In de laatste aflevering komt er zelfs een lange monoloog (met beelden, dat wel) over kapitalisme. Maar meer dan "Je hebt een punt" maakt deze niet los.

Cootie is in deze rare wereld het aanknopingspunt voor de kijker en hij is een mooi hoofdpersonage. Jharrel Jerome speelt op aandoenlijke wijze een jongeman die overal om verwonderd is en in sociale situaties krampachtig niet raar wil overkomen maar dat daardoor wel doet. Begrijpelijk dat het bij hem zo hard aankomt wanneer zijn idool, The Hero, hem beschouwt als een misdadiger.

Een ander mooi personage is Flora, het meisje waar Cootie een oogje op heeft. Want net als hij heeft zij een bijzondere gave: ze kan soms supersnel zijn. Maar later blijkt dat Flora simpelweg leeft op een andere snelheid dan anderen, en wanneer ze 'normaal' doet is dat omdat ze in haar realiteit extreem traag spreekt en beweegt. Niet erg realistisch en het lijkt me een afgrijselijk leven. Maar wellicht is dit Riley's weergave van iemand die intellectueel begaafd is en qua denken veel sneller is dan anderen.

Qua visuele effecten doet de serier een beetje denken aan Michel Gondry (bekend van Björk-videoclips en Eternal Sunshine of the Spotless Mind): in plaats van alles aan de computer over te laten is het praktisch knutselwerk op de set. Het werkt effectief en geeft de serie een uniek uiterlijk. Om van Cootie een reus te maken wordt vaak gewoon een vals perspectief gebruikt, dat zo feilloos is uitgevoerd dat het nergens aan te zien is.

Vermoedelijk zal Riley zijn publiek nooit dieper kunnen raken dan dit. Maar als hij het niveau van zijn briljante en geschifte bedenksels hoog kan houden is dat geen probleem. I'm a Virgo deelt een verhaal en een wereld die de meesten niet zelf kunnen bedenken, dus erg fijn dat hij dat voor ons doet.

★★★☆☆

I'm a Virgo is te zien bij Prime Video.