Tv-serie op Dvd: The Book of Negroes

Tv-serie op Dvd: The Book of Negroes

Goed ontvangen miniserie met Aunjanue Ellis, Cuba Gooding Jr. en Louis Gossett, Jr.

Regisseur: Clement Virgo | Cast: Aunjanue Ellis (Aminattta Diallogo), Lyriq Bent (Chekura), Cuba Gooding Jr. (Samuel Fraunces), Louis Gossett, Jr. (Daddy Moses), Ben Chaplin (Cpt. John Clarkson), e.a. | Uitzending serie: 2015 | Tv-zender: CBC | BET

Met een redelijk succes lanceerden de Canadeze zender CBC en de Noord-Amerikaanse zender BET eerder dit jaar de miniserie The Book of Negroes. De dramaserie is gebaseerd op het gelijknamige boek van Lawrence Hill en gaat over het historische document 'Book of Negroes' waarin de namen staan van drieduizend slaven die tijdens de Amerikaanse revolutie ontsnapten aan de slavernij. Zender CBC scoorde zelfs de beste kijkcijfers voor een serie sinds 1990.

Met namen als Aunjanue Ellis (Ray), Cuba Gooding Jr. (Jerry Maguire) en Louis Gossett, Jr. (An Officer and a Gentleman) herbergde de serie van regisseur Clement Virgo een aantal prima namen. De ontvangst (RT = 100%, IMDb = 7,7) was ook uitstekend en er keken bijna 2,0 miljoen Canadezen naar de eerste aflevering van de zesdelige miniserie. Onlangs verscheen The Book of Negroes in de Nederlandse Dvd-schappen.

Synopsis
Aminata Diallo, de dochter van een juwelenmaker en een vroedvrouw, wordt op 11-jarige leeftijd ontvoerd uit haar dorpje Bayo, vlakbij Segu in West-Afrika. Ze wordt door slavendrijvers gedwongen om, samen met honderden anderen, dagenlang geketend richting zee te lopen. Na een maandenlange, vreselijke reis over de Atlantische Oceaan, komt ze aan in South Carolina. Hier wacht haar een nieuw leven als slaaf. Door haar jeugd en intelligentie leert ze al snel Engels, waarna Aminata haar weg door de Amerikaanse revolutie bewandelt via New York, het geïsoleerde toevluchtsoord Nova Scotia en de verraderlijke jungles van Sierra Leone, voordat ze eindelijk haar vrijheid tegemoet kan treden in het Engeland van begin 19de eeuw.

Dvd: The Book of Negroes - Miniserie | Aantal discs 2 x Dvd | Afleveringen: 6 x ca. 42 minuten | Release: augustus 2015 | Beeld: 16 x 9 | Geluid: Engels Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: geen | EAN: 8713045245481 | Met dank aan: Entertainment One

De twee Dvd-schijven van deze uitgave van The Book of Negroes zitten vastgeklikt in een standaard Amaray keepcase, met daaromheen een vergelijkbare sleeve. In de hoes is geen extra informatie terug te vinden over de afzonderlijke afleveringen.

Deze Dvd-uitgave van de nette, maar zeker minder grote productie laat een zeer redelijk beeld zien. De kleuren tonen overwegend goed, maar tijdens donkere scènes valt op dat details te veel wegvallen in het zwart. De scherpte van deze release is uiteraard niet te vergelijken met die van een High Definition-schijf. En eigenlijk had deze tevens visueel prima serie wel een Blu-Ray release mogen krijgen... De Dolby Digital 5.1 surround track laat vooral van zich horen tijdens de muzikale ondersteuning en de meer stevige scènes. De vele dialoog wordt - uiteraard - netjes de huiskamer ingezonden.

Verdiende extra's ontbreken
Entertainment One levert twee kale Dvd-schijven op met slechts alleen de zes afleveringen van The Book of Negroes. De fan zal 'bonusmateriaal' moeten opspeuren op het web... Hieronder een online video van The National:

[video_embed]1248[/video_embed]