Recensie Apple TV+-serie 'Wanted: The Escape of Carlos Ghosn'

De oud-topman die Japan ontvluchtte vertelt zijn verhaal, maar is hij wel zo onschuldig als hij zichzelf voordoet?

Regie: James Jones | Afleveringen: 4 | Speelduur: 43-52 minuten | Jaar: 2023

Wanted: The Escape of Carlos Ghosn behandelt de affaire van voormalig Renault-Nissan-topman Carlos Ghosn. In vier afleveringen worden achtereenvolgens zijn carrière, zijn ontsnapping uit Japan en de aanklachten tegen hem behandeld. Dit resulteert in een gedetailleerde documentaireserie met een vrij duidelijke conclusie.

De eerste aflevering draait volledig om de carrière van Ghosn. Er wordt uitgebreid verteld hoe deze begon en hoe hij het heeft kunnen schoppen tot directeur van maar liefst twee internationale bedrijven tegelijkertijd, namelijk Renault én Nissan. Ghosn wordt aan het begin van de serie neergezet als een alleskunner en bijzonder kundige topman, iemand om tegenop te kijken.

Ghosn werd in Frankrijk gezien als de man die extreem in de kosten sneed om de bedrijven weer winstgevend te maken. Maar ondertussen bleek hij het geld met bakken uit te geven, wat hem niet door iedereen in dank af werd genomen. Sterker nog, hij werd in Japan beschuldigd van witteboordencriminaliteit, maar wist op ingenieuze wijze uit het land te ontsnappen.

Er is maar liefst een volledige aflevering gewijd aan deze ontsnapping. Daarvoor kreeg Ghosn hulp van CIA-agent Michael Taylor en diens zoon en van zijn eigen HR-adviseur Greg Kelly. Ook dit bleef niet onopgemerkt, dus ook zij werden vervolgd. Al deze betrokkenen worden in deze documentaire geïnterviewd. Daarnaast komen journalisten, experts en andere betrokkenen aan het woord.

Een ereplaats is gereserveerd voor Ghosns tweede vrouw Carole, die regelmatig uitgebreid haar zegje doet. Haar standpunt is duidelijk en het lijkt zelfs alsof ze niet begrijpt waar alle ophef op gebaseerd is. Haar man heeft immers niets verkeerd gedaan en het geven van uitbundige feestjes is toch zeker geen misdaad?

Ghosn komt zelf ook veelvuldig aan het woord. In zijn ogen is zijn trots te zien. Hij is trots op wat hij heeft bereikt bij Renault-Nissan en gedurende de rest van zijn carrière. In zijn woorden of zijn blik is geen sprankje spijt of onzekerheid te bespeuren. De beste man lijkt dan ook vooral aan de documentaire te hebben meegewerkt om zichzelf te verantwoorden en weer in een goed daglicht te komen.

Of regisseur James Jones dit standpunt deelt valt te betwijfelen. Hoewel Ghosn in de eerste aflevering nog op een voetstuk wordt geplaatst, lijkt de conclusie in de laatste aflevering vrij duidelijk: deze topman deed dingen die niet door de beugel konden. Hij maakte Renault-Nissan op slinkse wijze geld afhandig ten gunste van zichzelf en andere partijen waar hij veel baat bij had.

Hoewel het hele verhaal in Wanted: The Escape of Carlos Ghosn uitgebreid wordt verteld, wordt er niet altijd even diep gegraven. Op bepaalde punten blijft de documentaire wat aan de oppervlakte, terwijl de kijker best wat meer uitleg had kunnen gebruiken. Desondanks lijkt het totaalplaatje vrij compleet en mag de kijker bepalen aan wiens kant hij staat: die van de door zichzelf onschuldig verklaarde Ghosn of die van de Franse en Japanse overheden en het bedrijf. Jones zelf lijkt in ieder geval meer richting die laatste te neigen.

★★★☆☆

Wanted: The Escape of Carlos Ghosn is te zien bij Apple TV+.