Recensie Netflix-serie 'Who is Erin Carter?'

Een ogenschijnlijk brave schooljuf vecht erop los in deze rommelige misdaadserie.

Regie: Ashley Way, Savina Dellicour, Bill Eagles | Cast: Evin Ahmad (Erin), Sean Teale (Jordi), Denis Gough (Lena), Indica Watson (Harper), Pep Ambròs (Emilio), Charlotte Vega (Penelope), Douglas Henshall (Daniel), Susannah Fielding (Olivia), e.a. | Afleveringen: 7 | Speelduur: 44-54 minuten | Jaar: 2023

Op het eerste gezicht lijkt Erin Carter een zorgzame moeder en lerares van expatkinderen in Spanje, maar tijdens een overval in een supermarkt laat ze zien dat ze niet zomaar iemand is. Als een ninja gaat ze alles en iedereen te lijf om zichzelf en haar dochter te beschermen. Wanneer ze wordt herkend door een van de overvallers blijkt dat ze meer op haar kerfstok heeft.

Emilio, een goede vriend van haar echtgenoot en tevens politieman, vertrouwt het niet helemaal, maar ziet wel potentie. Terwijl haar man van niets weet gebruiken ze haar talenten om misdadigers op te sporen. Maar wie Erin precies is blijft lange tijd een raadsel, zowel voor de mensen om haar heen als voor de kijker. De vraag uit de titel blijft dan ook de halve serie in de lucht hangen.

Vanaf de vierde aflevering komen er antwoorden op deze vraag wanneer wordt teruggeblikt naar haar leven in Engeland, voordat ze naar Spanje kwam. Stukje bij beetje wordt er meer duidelijk over wat ze allemaal heeft meegemaakt. Wie een duidelijk antwoord wil, zal de serie dan ook tot het bittere einde moeten bekijken.

Alhoewel, zo bitter is het allemaal niet. De serie is helemaal niet onaardig. Evin Ahmad is geknipt voor de rol van Erin, met haar petieterige postuur en lieve doch stoere uitstraling weet ze de werelden van een brave schooljuffrouw en de onderwereld met elkaar te verbinden. Het tempo ligt hoog, dus er gebeurt van alles in Who is Erin Carter?. Saai is de serie dan ook allerminst.

De makers hebben zich er wel wat makkelijk van afgemaakt. De serie speelt zich af in Spanje, maar de Spaanse taal is slechts sporadisch te bespeuren. Iedereen spreekt vloeiend Engels, waardoor de Spaanse sfeer echt van een paar palmbomen langs de boulevard en de knappe getinte koppen moet komen. Bovendien wordt er behoorlijk wat gemoord zonder dat iemand hier iets van vindt of er een dader wordt opgespoord.

Het verhaal is geen vloeiend geheel, maar is met name in de eerste afleveringen een samenraapsel van afzonderlijke gebeurtenissen die wat onsamenhangend aan elkaar zijn geplakt. Bovendien is er geen zijlijntje te bekennen in de serie. Er wordt traag maar duidelijk toegewerkt naar één punt: het antwoord op de vraag wie Erin Carter is. Niet meer en niet minder, al is het uiteindelijke antwoord niet compleet helder. Wie houdt van een serie vol spannende, ietwat overdreven vecht- en actiescènes met stoere dames kan zijn hart ophalen, maar van een ijzersterk verhaal is in deze rommelige serie geen sprake.

★★★☆☆

Who is Erin Carter? is te zien bij Netflix.