Recensie Netflix-serie 'Spy Ops'

Recensie Netflix-serie 'Spy Ops'

Informatief doch kritiekloos inkijkje in het Amerikaanse en Britse spionagevak.

Regie: Marek Bures | Afleveringen: 8 | Speelduur: 35-51 minuten | Jaar: 2023

In Spy Ops geven oud CIA- en MI6-agenten een kijkje achter de schermen bij verschillende grote spionageoperaties. Interessant dus voor iedereen die geïnteresseerd is in geheime diensten en wat er zoal komt kijken bij hun operaties, al heeft deze documentaire af en toe nogal wel wat weg van een geschiedenisles vanuit een nationalistisch-Amerikaanse invalshoek.

In elke aflevering komt een ander onderwerp aan bod. Van de zoektocht naar Osama Bin Laden tot de Koude Oorlog en van de inval in Panama tot de ontvoering van de paus. Elke aflevering is dan ook als het ware een documentaire op zich. Met acht verschillende afleveringen wordt zo een gedetailleerd beeld geschetst van hoe dit soort operaties werden aangepakt.

De gepensioneerde spionnen die aan het woord komen vertellen in geuren en kleuren over de uitgevoerde operaties. Daarbij worden details genoemd die nog niet eerder naar buiten zijn gebracht, wat deze serie erg interessant maakt voor de liefhebber van het onderwerp. Alles prijsgeven is echter geen optie en het is dan ook duidelijk merkbaar dat de geïnterviewden zo nu en dan niet het achterste van hun tong kunnen laten zien. Voor de afwisseling worden deze interviews afgewisseld met archiefbeelden en nieuwsberichten. Dit maakt de serie visueel wat aantrekkelijker, maar voegt verder weinig toe. Het blijft allemaal vrij droge stof.

De toon is vooral trots en nationalistisch, zoals je van Amerikaanse veteranen kunt verwachten. Ze roemen zichzelf om hun prestaties en vertellen glunderend over hun geslaagde operaties. Zo nu en dan worden hun verhalen behoorlijk opgesmukt met het nodige drama, maar prik je daar doorheen dan is duidelijk dat de gegeven informatie wat oppervlakkig is. Er is weinig diepgang te bekennen en er wordt slechts één kant van het verhaal verteld.

Een kritische kijk op de spionagepraktijken hoef je dan ook niet te verwachten. Puur vanuit Amerikaans standpunt worden deze operaties als ware heldendaden neergezet, terwijl te betwisten valt of al deze ze wel nodig waren en uiteindelijk het gewenste effect hebben gehad. Dit soort kwesties worden door de makers van Spy Ops echter niet aan de kaak gesteld.

Spy Ops is informatief en eenzijdig, maar wel een leuke aanvulling op al beschikbare informatie, zeker wanneer je geïnteresseerd bent in dit soort onderwerpen. Het gebrek aan diepgang is echter een gemiste kans en niet alle onderwerpen lijken thuis te horen in deze serie. Want hoewel de titel anders doet vermoeden heeft lang niet alles direct met spionage te maken. Zo is de ontvoering van de paus een wat vreemde eend in de bijt.

★★★☆☆

Spy Ops is te zien bij Netflix.