Recensie Disney+-serie 'The Other Black Girl'

Zowel een satirische komedie als een thriller met een vleugje horror.

Regie: Mariama Diallo | Cast: Sinclair Daniel (Nella), Ashleigh Murray (Hazel), Karina Willis (Shani), Kate Owens (Sophie), Alyshia Ochse (Maisy), e.a. | Afleveringen: 10 | Speelduur: 24-31 minuten | Jaar: 2023

In The Other Black Girl, gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Zakiya Dalila Harris, zien we hoe aspirant-redacteur Nella zich een weg baant door de raciale ongelijkheid op de werkvloer. Na lang de enige persoon van kleur te zijn geweest bij haar uitgeverij ontmoet ze Hazel, die onlangs is aangenomen als assistent. Terwijl de spanning over het verleden van Hazel en de uitgeverij oploopt, lijkt het Nella even voor de wind te gaan. Maar de flikkerende tl-buizen en dreigbrieven hinten ernaar dat dat ongetwijfeld niet lang zal duren.

Het ene deel van The Other Black Girl is een satirische komedie met de onwetendheid van witte mensen als mikpunt, het andere deel een thriller met een vleugje horror. Veel personages vervullen een rol die typerend is voor de verschillende manieren waarop witte mensen omgaan met raciale ongelijkheid: bijvoorbeeld een overijverige collega die op alle mogelijke manieren wil laten weten dat ze aan de goede kant staat of een baas die constant de belofte van een promotie voorhoudt, maar dit nooit daadwerkelijk doorzet. De serie schetst een scherp beeld van hoe het is om de enige niet-witte persoon in een werkomgeving te zijn en schroomt niet om dit tot het extreme te trekken.

Helaas raakt de logica achter de noodzaak voor het hoofdpersonage om zich constant aan te passen aan haar omgeving verloren in de uitleg van bepaalde voorvallen binnen het kantoor. Als de enige collega van kleur zich uitspreekt over een onjuistheid en eist dat de juiste persoon de credits krijgt voor een idee, wordt ze niet tegengesproken of op haar plek gezet. En een collega die bewijs van racisme op de werkplek probeert te verbergen wordt op staande voet ontslagen. Hierdoor lijkt er een stuk minder voor Nella op het spel te staan dan wordt gesuggereerd.

Veel van deze gebeurtenissen worden later toegewezen aan het centrale mysterie van de serie. De twist aan het einde is verrassend en creatief, maar niet per se logisch. Gedurende de eerste aflevering worden duistere geheimen binnen het bedrijf geïmpliceerd door flikkerende lampen en dreigende briefjes die uit het niets lijken te komen. Op basis van deze horrorelementen valt de bijna onderkoelde reactie van de personages nogal tegen op het moment dat de geheimen boven water komen. Sowieso is de serie voor een thriller niet erg spannend of intrigerend, en als satirische komedie mist de humor net dat beetje absurditeit.

De hardste lach zal komen door de chemie tussen Nella's vriend Owen en haar beste vriendin Malaika. Om hun gezamenlijke vriendin te helpen gaan ze een aantal keer op zoek naar antwoorden, waarbij ze in onhandige situaties en komisch verhitte gesprekken belanden. Over het algemeen zijn de personages die daadwerkelijk bijdragen aan het verhaal redelijk uitgediept en kunnen we zien wat hun motivaties zijn. Of die motivaties ook logisch zijn binnen het verhaal is een andere vraag.

★★★☆☆

The Other Black Girl is te zien bij Disney+.