Recensie Netflix-serie 'Murdaugh Murders: A Southern Scandal' seizoen 2

Het sluitstuk in een reeks bizarre moorden en misdaden rondom een machtige Amerikaanse familie.

Regie: Michael Gasparro, Julia Willoughby Nason | Afleveringen: 3 | Speelduur: 33-39 minuten | Jaar: 2023

Op het moment dat het eerste seizoen van Murdaugh Murders: A Southern Scandal verscheen, was de rechtszaak tegen Alex Murdaugh in volle gang. Deze zaak kreeg veel media-aandacht, waardoor de makers niet anders konden dan een vervolgseizoen maken. Want hoe eindigt het voor de prominente advocaat uit South Carolina die ervan verdacht wordt zijn vrouw en zoon te hebben vermoord om zijn eigen reputatie te redden? Komt het tot een veroordeling of zal hij beschermd worden door zijn eeuwenoude familiebanden binnen de justitiële elite?

Het eerste seizoen van Murdaugh Murders: A Southern Scandal ging over het noodlottige bootongeluk waarbij een jonge vrouw om het leven kwam en de beerput rondom de familie Murdaugh die daarna opengetrokken werd. De misstappen van Paul, de losgeslagen zoon die het bootongeluk veroorzaakte, konden niet langer verborgen blijven. Als Paul en zijn moeder worden vermoord, wijzen alle pijlen in de richting van vader Alex. Het tweede seizoen focust op het rechtsproces en de ondergang van de invloedrijke familie.

Wat deze documentaire zo interessant maakt is het veelvuldige gebruik van originele beelden, zoals de politieverhoren en bodycambeelden van agenten die op de plaats delict waren. Ze geven niet alleen de feitelijke gebeurtenissen en uitspraken van de verdachte weer, maar brengen ook de lichaamstaal van de verdachte in beeld. Zo gaat Alex' houding zichtbaar van laconiek tijdens de eerste verhoren naar zenuwachtig en gebroken als blijkt dat zijn getuigenis begint te wankelen.

Door heen en weer te springen tussen verschillende tijdsperiodes blijft de documentaire boeiend. Afwisselend komen de interviews of getuigenissen van de betrokken personen voorbij en langzaamaan wordt het bewijs tegen de voormalige advocaat opgebouwd. Sommige sprekers zijn nieuw, zoals de huishoudster die een sympathiek beeld probeert te schetsen van Alex en zijn vrouw. De meeste anderen laten in hun verhaal doorschemeren hoe bang ze eigenlijk waren voor de machtige familie.

Huiveringwekkende details en fascinerende geheimen komen er aan het licht. De invloed van deze familie binnen de kleine, hechte gemeenschap in het zuiden van de Verenigde Staten was enorm groot. Het is iets wat je niet meer verwacht in deze tijd. Wie weet wat voor geheimen er komende jaren nog meer naar boven komen? Er is namelijk nog de onopgeloste moord van een jongen die niet ver van de oprit van het huis van de Murdaughs gevonden werd. Misschien genoeg materiaal voor een derde seizoen?

★★★☆☆

Murdaugh Murders: A Southern Scandal is te zien bij Netflix.