Recensie Videoland-serie 'KANE - A Story Recorded'

De droom van twee ambitieuze muzikanten en alles wat daarbij komt kijken.

Regie: Youri Kant | Afleveringen: 4 | Speelduur: 45-55 minuten | Jaar: 2023

Ik moet een jaar of elf geweest zijn toen mijn ouders mij en mijn broer meenamen naar mijn eerste concert. In Ahoy Rotterdam verzamelde zich een kolkende massa die zich opmaakte voor Kane. Dat was voor mij en mijn broer wel anders. Wij hadden geen idee wie deze band was en de muziek had destijds niet zo'n effect op ons. Maar wat me goed is bijgebleven zijn de uitzinnige mensen voor het podium, het enorme licht- en geluidspektakel en bovenal een enorm energieke band die de zaal uit zijn voegen speelde.

Ruim twaalf jaar later krijgen we een uniek kijkje achter de schermen bij deze band. In KANE: A Story Recorded leren we bandleden Dinand Woesthoff en Dennis van Leeuwen persoonlijker kennen en zien we hoe hun muzikale loopbaan de scheuren in hun privélevens heeft geheeld maar ook nieuwe heeft veroorzaakt. Het is het verhaal van een droom die uitkomt en uiteindelijk met een bitterzoet gevoel uitdooft.

Het komt niet vaak voor dat de beginjaren van een succesvolle artiest zijn vastgelegd op beeld. Eerder zagen we die periode in Avicii: True Stories en net als in die documentaire toont KANE: A Story Recorded hoe snel je van anonimiteit naar grote bekendheid kan transformeren. Het overkwam Kane toen ze in 1999 hun debuutplaat As Long as You Want This uitbrachten. Het is fascinerend om de jongens te zien klooien in de studio met oud-Idols-jurylid Henkjan Smits aan de knoppen, niet wetend wat ze te wachten stond.

Hier zien we een band die nog niets heeft behalve grote dromen en de (mogelijk naïeve) ambitie om met zijn muziek de wereld te veroveren. De focus ligt dan ook vooral op de betrokken mensen en met name de vriendschap tussen Dennis van Leeuwen en Dinand Woesthoff, die de ruggengraat van het jarenlange succes was. Al snel bleek Nederland te klein voor een band als Kane en besloten ze hun pijlen te richten op het buitenland.

Maar buiten de muzikale achtbaan die ogenschijnlijk eindeloos doordendert gaat het leven natuurlijk gewoon door, ook voor de bandleden. De documentaire kijkt niet weg van de zwarte dagen die daartussen zaten. Zo zien we beelden uit de periode waarin Dinands vrouw Guusje Nederhorst overleed, terwijl Kane op dat moment op het toppunt van zijn succes was. Het is ontroerend om te zien hoe de band deze ellende om weet te zetten in creatieve ideeën, wat resulteert in prachtige nummers.

Aan het eind van de documentaire kondigen Dennis en Dinand voorzichtig aan dat de twee weer muziek willen gaan maken. Toch lijkt deze documentaire zeker niet met commerciële doeleinden te zijn gemaakt, als lekkermakertje voor nieuwe muziek. De documentaire toont een oprecht en ontroerend verhaal over twee vrienden met een passie voor het maken van muziek. Dat ze dit na negen jaar weer gaan doen is een prachtige conclusie van een veelbewogen reis.

★★★★☆

KANE - A Story Recorded is te zien bij Videoland.