Recensie Netflix-serie 'Lupin' seizoen 3

De vertrouwde ingenieuze Lupin-acties worden in een geheel nieuw jasje gestoken.

Regie: Xavier Gens, Daniel Grou, Ludovic Bernard | Cast: Omar Sy (Assane), Ludivine Sagnier (Claire), Hervé Pierre (Hubert Pellegrini), Soufiane Guerrab (Youssef Guedira), Etan Simon (Raoul), e.a. | Afleveringen: 7 | Speelduur: 42-52 minuten | Jaar: 2023

Na twee seizoenen was Pellegrini eindelijk verslagen, dus de vraag is waar het derde seizoen van Lupin over zal gaan. Wat voor avonturen gaat Assane nu beleven? Naar wie moet J'accuse blaffen? Een nieuwe vijand creëren klinkt als een weinig vernieuwende methode om de serie voort te zetten, maar de makers komen met een unieke invalshoek, waardoor Assane in de voetsporen van Lupin het publiek kan blijven vermaken zonder in herhaling te vallen. Want het nieuwe seizoen is allerminst saai.

Assanes lange zoektocht naar de waarheid over zijn vader is ten einde gekomen en met een nieuwe insteek zal seizoen drie ingeluid moeten worden. Dit is altijd een beetje eng. Zal de serie nog net zo goed zijn als voorheen? Nieuwe personages en verhaallijnen worden geïntroduceerd. De nieuwe personages zijn niet erg interessant en de nieuwe verhaallijn is in strijd met de oude. Het was altijd Assane en zijn vader alleen tegen de wereld, maar nu duikt er ineens familie op uit Senegal. Klinkt als een vrij wanhopig bedenksel om het nieuwe seizoen interessant te houden.

Maar al gauw blijkt dat de makers niet lui geweest zijn. Vanaf de eerste aflevering is de spanning alweer terug. Met Lupin als vaste inspiratie haalt Assane weer allerlei ingenieuze stunts uit die geen moment vervelen en nooit te ingewikkeld worden om te volgen. Wel zo prettig. De balans tussen het verbluffende en begrijpelijke van zijn plannen is perfect. Hier en daar een tikkeltje ongeloofwaardig, maar daar is makkelijk overheen te kijken. Deze serie zit gewoon heel goed in elkaar.

Omar Sy is zoals altijd weer charmant, de muziek is goed gekozen en op exact de goede momenten ingezet, en de flashback aan het einde van elke aflevering over het hoe en waarom van alle acties geeft altijd dat hij-flikt-het-hem-weer-gevoel. Assane is nu eenmaal onweerstaanbaar, een echte 'gentleman burglar' zoals zijn grote held Lupin. En dat maakt hem de held van de kijkers.

Ook in de serie is het Franse volk inmiddels dol op Assane. In het nieuwe seizoen heeft hij de status van een beroemdheid bereikt en worden hem Robin Hood-achtige eigenschappen toegeschreven. Assane steelt van de rijken en komt daarmee op voor de armen, die nog steeds 1%-protesten uitvoeren. Het is daarmee een actueel verhaal, wat in inflatielijdend Frankrijk zeer gewaardeerd zal worden.

Al gauw doet een nieuwe vijand zijn intrede, maar op een totaal andere manier dan Pellegrini. Dit houdt de serie fris en vrij van de derdeseizoensvloek die series op Netflix teistert. Ook daar weet Assane aan te ontsnappen. Hij komt echter wel zichzelf tegen, wat zorgt voor een ontwikkeling die geen kijker onberoerd zal laten en de plot nog spannender maakt. De verhaalstructuur verloopt heel anders dan voorheen en toch zijn het dezelfde typische Lupin-avonturen die de kijker geboeid houden. Heel knap gedaan.

In het eerste seizoen kon Assane nog met minimale vermommingen zijn omgeving misleiden, maar inmiddels is hij beroemd en kan hij bijna niet meer over straat. Tijd voor bizar goede vermommingen, die de kijker aan het twijfelen maken over of we wel naar dezelfde acteur zitten te kijken. Daar zal de serie zeker prijzen voor gaan winnen en dat is niet kenmerkend voor werk van Franse bodem.

Net als in de voorgaande seizoenen speelt de familie van Assane een grote rol in zijn motivering. Daar komt nu ook vriendschap bij. Dit geeft de serie diepgang en maakt de personages minder eendimensionaal. Assane is niet alleen een underdogachtige held, maar een mens die in conflict met zichzelf en zijn omgeving kan raken. Het einde sluit prachtig aan op dit thema. Het laat slechts een beetje ruimte om op een vierde seizoen te hopen, maar het is bijna ondenkbaar dat dit populaire personage niet meer terug zal komen. Nog een laatste magistrale streek van Lupin, alstublieft.

★★★★☆

Lupin is te zien bij Netflix.