Recensie Netflix-serie 'Everything Now'

Recensie Netflix-serie 'Everything Now'

Genuanceerde en complexe blik op het tienerleven met een eetstoornis.

Regie: Alyssa McClelland, Charlie Manton, Dionne Edwards | Cast: Sophie Wilde (Mia), Lauryn Ajufo (Becca), Harry Cadby (Cameron), Noah Thomas (William), Jessie Mae Alonso (Carli), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 44-50 minuten | Jaar: 2023

De Britse tienerkomedie Everything Now ligt in de lijn van Sex Education en Never Have I Ever. Twee afleveringen van het eerste seizoen zijn zelfs geregisseerd door iemand die ook betrokken was bij Sex Education. Esthetisch doet Everything Now dan ook sterk denken aan deze twee producties, maar toch weet de serie een eigen stijl te vinden. Daarnaast is het onderwerp een stuk zwaarder.

Mia is net ontslagen uit een instelling waar ze zeven maanden lang werd geholpen met haar eetstoornis. Bij terugkomst op school ziet ze haar vrienden, die tijdens haar afwezigheid zijn overgestapt van bowlen en bioscoopbezoek naar seks, alcohol en drugs. Om te bewijzen dat ze beter is en mee kan komen met haar leeftijdsgenoten, maakt Mia een bucketlist van alle dingen die ze wil doen om zo snel mogelijk weer in de groep te passen.

Dat Mia's eetstoornis het echte hoofdpersonage is, hoeft niet te betekenen dat alles donker en zwaar aanvoelt. Everything Now is genuanceerd, gevoelig en grappig, en probeert te laten zien dat zelfs de moeilijkste levens momenten van vreugde kennen. Daarnaast wordt de kijker niet gechoqueerd door een uitgemergeld lichaam te tonen. Ook in de scènes waarin Mia op haar dieptepunt zit wordt haar situatie met respect en tact behandeld, ook al schrikken de makers er niet voor terug de lelijke kanten van anorexia te laten zien.

Die lelijkheid uit zich vaak in het gedrag van Mia. Zoals Mia's therapeut in de laatste aflevering zegt: "Anorexia floreert door geheimhouding." En Mia's gekonkel maakt haar niet altijd even sympathiek. Soms is het moeilijk om sympathie voor iemand te behouden wanneer hun uitbarstingen jouw eigen problemen erger maken, zelfs als je weet hoe zwaar diegene het op dat moment heeft, iets wat Mia's vrienden al snel leren in hun pogingen om haar te steunen. Dat je ook als kijker niet altijd begrip voor Mia kan opbrengen maakt dit personage zoveel echter.

Het concept van de bucketlist zorgt voor een rap tempo, zowel voor het hoofdpersonages als voor de kijker. Terwijl Mia in sneltreinvaart haar jeugd probeert in te halen, gebeurt er in elke aflevering precies genoeg om je geboeid te houden. Voor je het weet ben je dan ook door de acht afleveringen heen en vraag je je af of er nog genoeg verhaal over is voor een eventueel tweede seizoen.

★★★★☆

Everything Now is te zien bij Netflix.