Recensie Netflix-serie 'Ferry: De Serie'

Ferry Boumans' weg naar de top van de Brabantse onderwereld zorgt voor een ijzersterke serie.

Regie: Eshref Reybrouck, Joël Vanhoebrouck | Cast: Frank Lammers (Ferry Bouman), Elise Schaap (Danielle Van Marken), Yannick van de Velde (Lars Van Marken), Tygo Gernandt (Ricardo), Koen De Graeve (Marco Grootaers), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 36-51 minuten | Jaar: 2023

Ferry Bouman is terug. De Brabantse koning van de onderwereld uit Undercover krijgt zijn eigen serie met de toepasselijke titel Ferry: De Serie. Dit vervolg op de film Ferry gaat verder in op het leven van de Brabo en laat zien hoe hij aan de top is gekomen. Wie de film en serie goed vond, zal smullen van deze acht afleveringen. Dus pak een biertje en een schaal worstenbroodjes en "gaot er efkes lekker vur zitten!"

Als beginnende xtc-producent lopen Ferry's zaken niet zo lekker. Hij krijgt zijn pillen niet verkocht en het geld raakt op. Zijn mooie nieuwe stulpje op camping Zonnedauw is net af en hij wil zijn 'mupke' Danielle alles kunnen bieden, dus heeft hij snel geld nodig. Als een grote drugsbaron wordt gearresteerd, ziet Ferry zijn kans schoon. Samen met goede vriend John en zwager Lars, bekend van de eerdere serie en film, gaat hij de strijd aan met de drugsbaron en een beruchte motorclub om de allergrootste te worden.

Frank Lammers duikt weer heerlijk ongegeneerd en vol overgave in de titelrol. Hij zet de Brabantse crimineel voortreffelijk neer, snoeihard maar met een zacht hartje. Naadloos schakelt Lammers van meedogenloos tegen zijn zakenpartners naar poeslief voor zijn vriendinnetje Danielle. Laatstgenoemde wordt wederom gespeeld door Elise Schaap, die eveneens indruk maakt met haar vertolking. Haar personage maakt ditmaal een flinke ontwikkeling door.

Ferry: De Serie gaat dieper in op haar vroegere gezinssituatie, hoe ze is opgegroeid en de gelijkenissen met het heden. Want waarom steunt ze Ferry terwijl ze weet dat hij criminele zaken doet? De heftige situaties die Danielle meemaakt zorgen in combinatie met het geloofwaardige acteerwerk van Schaap voor diepgang en groei bij het personage. Je kan niet anders dan met haar meegaan in haar beslissing voor onvoorwaardelijke steun aan Ferry.

Hoewel het plot op sommige punten wat voorspelbaar is (omdat het aansluit op dat van Undercover) is het goed doordacht en houdt het de serie tot het einde spannend en boeiend. Het thema loyaliteit duikt op in verschillende verhaallijnen en zorgt plotmatig voor een interessante drijfveer. Want als je zaken doet met criminelen weet je nooit wie je wel en niet kan vertrouwen. Ook de verhaallijn van Danielle hanteert dit thema op vileine wijze.

Als je de film hebt gezien, weet je eigenlijk precies wat je met Ferry: De Serie te wachten staat: scènes vol actie, geweld en gevloek, humor op de juiste momenten en hier en daar wat liefdesperikelen van Ferry en Danielle. Eigenlijk dus de film, maar dan acht afleveringen lang. De combinatie van actie, humor en sterk acteerwerk maken dit tot een van de betere series van Nederlands-Belgische bodem.

★★★★☆

Ferry: De Serie is te zien bij Netflix.