Recensie Prime Video-serie 'Gen V'

Recensie Prime Video-serie 'Gen V'

Waardige spin-off van The Boys die net zo grof en ongezouten op je bord wordt gesmeten.

Regie: Nelson Cragg, Steve Boyum, Rachel Goldberg, e.a. | Cast: Jaz Sinclair (Marie), Chance Perdomo (Andre), Lizze Broadway (Emma), Maddie Phillips (Cate), London Thor (Jordan), Derek Luh (Jordan), Asa Germann (Sam), Patrick Schwarzenegger (Golden Boy), Shelley Conn (Indira Shetty), e.a. | Afleveringen: 8 | Speelduur: 38-58 minuten | Jaar: 2023

Dat het succes van The Boys de franchise in overdrive heeft geschoten is precies waar fans op zaten te wachten. De gehypete spin-off Gen V raast als een wervelstorm over het scherm, met een doortimmerd verhaal over ontworpen superhelden die door de wereld ogenschijnlijk op handen worden gedragen. Gruwelijk over de top met vuilbekkerij van jewelste. Brutaal, schaamteloos en meer ontploffende piemels dan je lief is.

In The Boys kwam op tafel dat superhelden niet met krachten worden geboren, maar deze hebben gekregen nadat ze door het smiechterige Vought International zijn geïnjecteerd met Compound V. Vaak met toestemming van de ouders, soms gedwongen als experiment. Mede dankzij de constante verheerlijking in de media hebben de studenten van het superheldentrainingscentrum Godolkin University het nogal hoog in de bol gekregen en de hoge heren van Vought International hebben hier gemene plannen mee. Maar wanneer een groepje einzelgängers op geheimen stuit, beginnen ze de oprechtheid van het systeem in twijfel te trekken.

Zoals we van de franchise gewend zijn trekt ook Gen V alles heerlijk uit zijn verband. De meest absurde situaties monden uit in scènes waar je rooie oortjes van krijgt, afgemaakt met een onnatuurlijke hoeveelheid scheldwoorden in letterlijk iedere zin. Voor de grap zou er een 'fuck count' mee moeten lopen in plaats van een 'kill count', want soms lijkt het gevloek er enkel omdat men dit van de serie verwacht. Wel sluit het perfect aan bij de jonge personages op God U. Lekker psychopathisch, lekker leuk.

Wanneer je in een zak met superkrachten graait, is de kans groot dat je een dubbele pakt. Vanzelfsprekend zijn er daardoor talloze overeenkomsten met de helden van Marvel en DC. Maar dat Gen V niet buitensporig creatief is wat betreft superkrachten (laserogen, pijlsnel rennen, andermans brein op een ander spoor zetten) maak de serie goed met de manier waarop deze worden gebruikt. Bizar overdreven moordwerk bijvoorbeeld. Of dat een bepaalde kracht volledig draait om kotsen. Te raar voor woorden. Maar daar heb je ook gelijk de reden waarom beide series zo'n gigantische aanhang hebben.

Spin-offs zijn riskant. Weinig kunnen tippen aan het origineel en negen van de tien keer mogen ze door de gootsteen worden gespoeld. Wanneer men voor de setting van zo'n spin-off niets beters kan bedenken dan de schoolbanken riekt dit naar gemakzucht. Door de duidelijke link met The Boys en knipoogjes naar eerdere gebeurtenissen is Gen V gelukkig een naadloze overgang van The Seven naar een stel losgeslagen pubers. Hoog tijd om te zien hoe je op handen en knieën door hersenen kruipt en een moordwapen maakt van menstruatiebloed. Happy trails, you fucking cunt.

★★★★☆

Gen V is te zien bij Prime Video.